Abstract
Hvad betyder kravet om arbejdsmarkedsrelevans for uddannelsesudviklingen på humaniora? Hvor er de humanistiske uddannelser på vej hen? Hvilke forhandlinger finder sted om værdien af humanistisk uddannelse i de aktuelle uddannelsesreformer? Og hvordan forholder de anvendelsesorienterede parametre sig til lokale værdikriterier på uddannelserne og blandt de humaniorauddannede på arbejdsmarkedet?
Mit paper diskuterer konsekvenserne af Bologna Processen for de humanistiske uddannelser i Danmark. Udgangspunkter to uddannelsescases, der belyser, hvordan Bologna Processens krav om arbejdsmarkedsrelevans sætter sig igennem i form af en genforhandling af de humanistiske uddannelsers værdi, der har konkret indflydelse på uddannelsesudviklingen.
Mit paper diskuterer konsekvenserne af Bologna Processen for de humanistiske uddannelser i Danmark. Udgangspunkter to uddannelsescases, der belyser, hvordan Bologna Processens krav om arbejdsmarkedsrelevans sætter sig igennem i form af en genforhandling af de humanistiske uddannelsers værdi, der har konkret indflydelse på uddannelsesudviklingen.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 18 Mar 2009 |
Number of pages | 10 |
Publication status | Published - 18 Mar 2009 |
Externally published | Yes |