Kommunikativ Grammatik: Om at kommunikere grammatik der kommuni­ke­rer

Bent Preisler

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

    Abstract

    Dette oplæg er en bunden opgave. Titlen var lidt usædvanlig: grammatik er da ikke mere eller mindre kommunikativ - derimod er de tekster i hvilke grammatikken kommer til udfoldelse kommunikative. Hvis tekstens grammatik er uhensigtsmæssig, kommunike­rer teksten dårligt. Hvis tekstens grammatik er hensigtsmæssig, kommunikerer teksten måske godt - der er jo andre niveauer i tekstens struktur der også skal være i orden (fx det semantiske niveau), ligesom den skal tage højde for relevante faktorer i kommunikations­situationen. Den fortolkning af titlen som jeg nåede frem til (opsummeret i undertitlen) fokuserer på den sprogpædagogiske kontekst, nemlig spørgsmålet hvordan en sproglærer kommuni­kerer grammatikken ud til sine sprogelever som en vigtig del af det at lære sprog og at kommunikere - dvs. hvordan grammatikundervisningen i disse henseender kan "kommu­nikere". Det underforståede undervisningsniveau er præ-universitært
    Original languageDanish
    Title of host publicationSproglærer, lær at lære fra dig! : En introduktion til det sprogpædagogiske felt
    EditorsCarol Henriksen, Julie de Molade, Marianne Hjorth Nielsen
    Number of pages18
    Place of PublicationRoskilde
    PublisherInstitut for Kultur og Identitet, Roskilde Universitet
    Publication date2009
    Pages83-100
    ISBN (Print)978-87-920-2410-7
    Publication statusPublished - 2009

    Cite this