Abstract
En forskningsbaseret introduktion til kommunikationsteori
Hvordan kommunikerer man professionelt?
Kommunikation i kontekst er en forskningsbaseret introduktion til kommunikationsteori. Bogen viser, at professionelle kan vælge at kommunikere på mange måder, og at deres valg får konsekvenser.
Det er en bog, hvor praksis gøres nærværende i kliniske scenarier. Her bliver det tydeligt, hvordan skiftende teorier kan kaste forskelligt lys på det, som kan være i spil, når professionelle kommunikerer i en institutionel kontekst, fx magt og følelser.
Bogens opbygning
Kommunikation i kontekst består af seks kapitler med en fast og overskuelig struktur.
Først to indledende kapitler om kommunikation i en videnskabsteoretisk og i en institutionel forståelsesramme.
Herefter følger tre kapitler om systemiske, dialogiske og mikrosociologiske perspektiver på kommunikation.
Det sidste kapitel ser på, hvordan kommunikation er nært forbundet med forskellige teoretiske forståelser af, hvad følelser er, og hvordan de opstår.
Til sammen tegnes et komplekst portræt af alle de faktorer, som er væsentlige at medtænke i professionel kommunikation med patienter, borgere, klienter, kollegaer, børn og unge.
Målgruppe
Bogen henvender sig til studerende på professionsbachelor- og kandidatniveau, ligesom den er relevant for kursister på efter- og videreuddannelse.
Eksemplerne i bogen hentes primært fra det sundhedsfaglige felt, men den kan også fint benyttes inden for det pædagogiske og sociale fagområde, hvor de kommunikative udfordringer er nært beslægtede.
Hvordan kommunikerer man professionelt?
Kommunikation i kontekst er en forskningsbaseret introduktion til kommunikationsteori. Bogen viser, at professionelle kan vælge at kommunikere på mange måder, og at deres valg får konsekvenser.
Det er en bog, hvor praksis gøres nærværende i kliniske scenarier. Her bliver det tydeligt, hvordan skiftende teorier kan kaste forskelligt lys på det, som kan være i spil, når professionelle kommunikerer i en institutionel kontekst, fx magt og følelser.
Bogens opbygning
Kommunikation i kontekst består af seks kapitler med en fast og overskuelig struktur.
Først to indledende kapitler om kommunikation i en videnskabsteoretisk og i en institutionel forståelsesramme.
Herefter følger tre kapitler om systemiske, dialogiske og mikrosociologiske perspektiver på kommunikation.
Det sidste kapitel ser på, hvordan kommunikation er nært forbundet med forskellige teoretiske forståelser af, hvad følelser er, og hvordan de opstår.
Til sammen tegnes et komplekst portræt af alle de faktorer, som er væsentlige at medtænke i professionel kommunikation med patienter, borgere, klienter, kollegaer, børn og unge.
Målgruppe
Bogen henvender sig til studerende på professionsbachelor- og kandidatniveau, ligesom den er relevant for kursister på efter- og videreuddannelse.
Eksemplerne i bogen hentes primært fra det sundhedsfaglige felt, men den kan også fint benyttes inden for det pædagogiske og sociale fagområde, hvor de kommunikative udfordringer er nært beslægtede.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | København |
---|---|
Publisher | Munksgaard |
Number of pages | 181 |
ISBN (Print) | 978-87-628-1155-3 |
Publication status | Published - 27 May 2014 |