Klassisk og moderne pædagogisk teori

Peter Østergaard Andersen (Editor), Tomas Ellegaard (Editor)

Research output: Book/ReportAnthologyResearchpeer-review

Abstract

Klassisk og moderne pædagogisk teori giver en indføring i pædagogikkens centrale problemstillinger, teorier, personer og begreber. Bogen indeholder 31 kapitler samt en leksikal del, skrevet af førende danske forskere og ordnet tematisk under følgende overskrifter:

Del 1: Pædagogik og teorier om opdragelse, undervisning og uddannelse

Del 2: Nationalstat og globalisering

Del 3: Fag, viden og undervisning

Del 4: Kulturelle og sociale forskelle

Del 5: Perspektiver og deres betydning

Del 6: Pædagogikkens institutioner

Del 7: Socialt og pædagogisk samspil

Del 8: Person- og teoriintroduktioner

Der er foretaget en del ændringer i denne 3. udgave. Alle kapitler er blevet revideret, sprogligt gennemarbejdet og opdateret. Enkelte kapitler er udgået, og der er tilføjet en ny del om de pædagogiske institutioner. Endelig er introduktionerne til centrale pædagogiske teorier i Del 8 skrevet af nye forfattere med særligt omfattende viden om deres emne.

Bogen er desuden blevet underkastet peer review og indgår nu i serien ”Pædagogik og samfund”.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Edition3
Number of pages1,002
ISBN (Print)9788741262857
Publication statusPublished - 25 Jan 2017
SeriesPædagogik og Samfund
Number2
ISSN2445-7477

Cite this

Østergaard Andersen, P., & Ellegaard, T. (Eds.) (2017). Klassisk og moderne pædagogisk teori. (3 ed.) Hans Reitzels Forlag. Pædagogik og Samfund, No. 2