Køn og vejledning i uddannelsessystemet

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    Abstract

    Med udgangspunkt i forskellige teorier om det at vejlede unge om deres uddannelsesvalg samt i en undersøgelse af vejledningspraksis i den danske folkeskole bliver det tydeligt, at det har stor betydning, hvordan den enkelte vejleder forholder sig til det at vejlede ung. Kapitlet viser, at vejlederens forståelse af det at vejlede ofte har som resultat, at piger og drenge ikke bliver udfordret i deres traditionelle uddannelsesvalg. Kapitlet konkluderer, at der eksisterer forståelser af det at vejlede, der muliggør en styrkelse ag de utraditionelle valg, men at disse forståelser meget sjældent tages i anvendelse i praksis, og dermed er det også vanskeligt at se, hvordan vejledningsinstitutionerne kan være med til at  nedbryde det kønsopdelte arbejdsmarked
    Original languageDanish
    Book seriesSocialforskningsinstituttet
    Volume08:24
    Pages (from-to)95-112
    Number of pages17
    ISSN1396-1810
    Publication statusPublished - 2008

    Cite this