Inddragelse af børns og unges perspektiver i forskningen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Abstract

Dette kapitel omhandler inddragelse af børns og unges perspektiver i forskning som etisk fordring og udfordring. Således argumenteres der først ud fra et demokratisk-etisk perspektivfor, at børn og unge bør inddrages i forskning, der vedrører deres eget liv såvel som forskning i mere generelle problemstilling. Denne argumentation udfolder sig med afsæt i en kritik og dekonstruktion af børns samfundsmæssige position, og af forskningens risiko for at bidrage hertil. Derefter vendes blikket mod Levinas filosofi-etik, som tilskriver, at etik handler om omsorg for den andens værdighed som et særegent menneske fremfor som blot og bart en kategori af menneskearten. Dette kan vi i forskning med børn og unge imødekomme gennem inddragelse med interesse for deres perspektiver og ydmyghed i forhold til, hvad vi tror, vi ved. Sidste halvdel af kapitlet omhandler udfordringer og etiske dilemmaer i inddragende forskning med børn og unge, dels relateret til hvis børnene og de unge ikke ønsker at deltage; dels i forhold til generaliserede codes of conducts, der i praksis kan komme i vejen for (etisk) inddragelse
Original languageDanish
Title of host publicationForskning med børn og unge : Etik og etiske dilemmaer
EditorsKirsten Elisa Petersen, Lars Ladefoged
Number of pages24
Volume1
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication dateJun 2020
Edition1
Pages67-80
Chapter4
ISBN (Print)978-87-412-7532-1
Publication statusPublished - Jun 2020

Cite this

Warming, H. (2020). Inddragelse af børns og unges perspektiver i forskningen. In K. E. Petersen, & L. Ladefoged (Eds.), Forskning med børn og unge: Etik og etiske dilemmaer (1 ed., Vol. 1, pp. 67-80). Hans Reitzels Forlag.