Hvorfor er realkompetence og validering kommet på den nordiske dagsorden?

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingReport chapterCommunication

    Abstract

    Spørgsmålet om realkompetence opfattes ofte som noget, der kun har interesse for uddannelsesverdenen selv.

    Det handler om særlige optagelsesregler, som kan lette adgangen for voksne der søger tilbage til uddannelsessystemet igen. Men ser vi det i historisk lys, handler realkompetence om mere end det: det vedrører kampen om uddannelserne og om indretningen af samfundet. Grundlæggende stiller begrebet realkompetencer spørgsmålet, hvilke former for viden der har værdi, og hvad formålet med uddannelse er. Og det må siges at være centrale spørgsmål - også for  Folkehøjskolerne.

    Original languageDanish
    Title of host publicationDokumentation af (real)kompetencer på nordiske folkehøjskoler
    EditorsKristina Bæk Nielsen, Nanna Scheuer
    Number of pages7
    Place of PublicationKøbenhavn
    PublisherFolkehøjskolernes Forening i Danmark
    Publication date2009
    Pages9-15
    Publication statusPublished - 2009

    Keywords

    • APEL RPL
    • Folk High Schools

    Cite this