Hvordan sættes grænser i digitalt medieret arbejde? Krænkende handlinger blandt platformsarbejdere, influencere og gamere.

Mette Lykke Nielsen*, Louise Yung Nielsen, Johnny Dyreborg

*Corresponding author for this work

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Dette kapitel fokuserer på digitale krænkelser og individuelle grænsesætninger på et stærkt individualiseret digitalt arbejdsmarked, eksemplificeret ved platformsarbejde, professionelle gamere og influencere. Det er en form for arbejde der ofte udføres alene, uden adgang til de former for forebyggelse, som vi traditionelt anvender til at forebygge krænkende handlinger. Kapitlet viser, hvordan de individuelt beskytter sig selv, og sætter grænser i forhold til krænkende handlinger fra kunder og følgere. Med afsæt i to aktuelle eksempler på mediekampagner diskuteres det desuden, hvilke særlige udfordringer der er forbundet med at forebygge krænkende handlinger i digitalt medieret arbejde. Digitale teknologier er medproducerende af et stadig mere grænseløst arbejdsliv, hvor det digitalt medierede, ofte anonyme, møde mellem den beskæftigede og deres kunder/følgere åbner for nye former for krænkende handlinger. Kapitlet peger på tre centrale forhold i digitalt medieret arbejde der er afgørende for at forstå og forebygge krænkende handlinger: 1) Ulige magtforhold mellem de beskæftigede og deres kunder/følgere, og/eller de digitale platforme 2) Ændrede grænser mellem det private og det professionelle 3) Ændrede ’rumlige relationer’ i digitalt medieret arbejde.
Original languageDanish
Title of host publicationKrænkelsesfrie organisationer
PublisherAkademisk Forlag
Publication statusAccepted/In press - 2024

Cite this