Hvordan kan vi forbedre læringsudbyttet af laboratorieundervisning?

Erfaringer med pre- og postlabs på Roskilde Universitet

Research output: Contribution to conferencePaperResearch

Abstract

Laboratorieundervisning er dyr og en række studier peger på, at laboratorieundervisning på højere læreanstalter ofte giver et begrænset læringsudbytte. Dette studie undersøger potentialet for at arbejde med pre- og postlaboratorier med henblik på at styrke læringen. Teoretisk trækkes der på Hofstein og Lunetta (2004) samt den af Reid og Shah (2007) udviklede typologi over laboratorieundervisningsformer inden for kemi. Typologien anvendes som analyseramme for tre forsøg med udvikling af pre- og postlaboratorier i et virtuelt og traditionelt kemilaboratorium, et GIS-laboratorium (Spatial Lab) og et FabLab. De tre forsøg peger på at pre- og postlabs rummer et didaktisk potentiale på tværs af forskellige typer af laboratorier, og ikke mindst inden for rammerne af det problemorienterede projektarbejde.
Original languageDanish
Publication date2019
Publication statusPublished - 2019
EventDansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) konference 2019: : Undervisningens teknologier og teknikker - Radisson Blu H. C. Andersen Hotel, Odense, Denmark
Duration: 28 May 201929 May 2019
https://dun-net.dk/om-dun/dun-anbefaler/dun-konferencen-2019/

Conference

ConferenceDansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) konference 2019:
LocationRadisson Blu H. C. Andersen Hotel
CountryDenmark
CityOdense
Period28/05/201929/05/2019
Internet address

Cite this

Grindsted, T. S., & Frandsen, M. S. (2019). Hvordan kan vi forbedre læringsudbyttet af laboratorieundervisning? Erfaringer med pre- og postlabs på Roskilde Universitet. Paper presented at Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) konference 2019: , Odense, Denmark.