Hvordan kan feministisk forskning arbejde med klasse?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Dette kapitel stiller fire forslag til, hvordan feministisk, dansk kønsforskning kan arbejde kvalitativt med klassebegrebet og drøfter, hvilke indsigter, en sådan feministisk klasseforskning kan tilbyde. Kapitlet introducerer til fire nyere diskussioner af både teoretisk og empirisk karakter, der primært finder sted indenfor den feministiske kønssociologi i England og til dels USA:
1. Klassekonfigurationer rundt om subjektiveringsformer
2. En ny, feminiseret betydning af begrebet klassebevidsthed
3. ’Klasserejsen’
4. En sociologi om middelklasserne
Når disse diskussioner er særligt relevante for dansk, feministisk forskning er det dog ikke kun, fordi klassekonfigurationer uvægerligt filtres sammen med køn, men også fordi ræsonnementernes implicitte magt- og normativitetskritik rummer et uopdyrket potentiale i forhold til social forandring. På den måde foreslår jeg, at en opdyrkning af interessen for klasse, kan betone dansk, feministisk kønsforsknings kritiske dimension.
Original languageDanish
Title of host publicationKøn, magt og mangfoldighed
EditorsLise Lotte Hansen
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherFrydenlund Academic
Publication date2019
Pages107-127
Chapter5
ISBN (Print)9788771188066
Publication statusPublished - 2019

Cite this

Aamann, I. C. (2019). Hvordan kan feministisk forskning arbejde med klasse? In L. L. Hansen (Ed.), Køn, magt og mangfoldighed (pp. 107-127). Frederiksberg: Frydenlund Academic.