Hvordan kan feministisk forskning arbejde med klasse?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Dette kapitel stiller fire forslag til, hvordan feministisk, dansk kønsforskning kan arbejde kvalitativt med klassebegrebet og drøfter, hvilke indsigter, en sådan feministisk klasseforskning kan tilbyde. Kapitlet introducerer til fire nyere diskussioner af både teoretisk og empirisk karakter, der primært finder sted indenfor den feministiske kønssociologi i England og til dels USA:
1. Klassekonfigurationer rundt om subjektiveringsformer
2. En ny, feminiseret betydning af begrebet klassebevidsthed
3. ’Klasserejsen’
4. En sociologi om middelklasserne
Når disse diskussioner er særligt relevante for dansk, feministisk forskning er det dog ikke kun, fordi klassekonfigurationer uvægerligt filtres sammen med køn, men også fordi ræsonnementernes implicitte magt- og normativitetskritik rummer et uopdyrket potentiale i forhold til social forandring. På den måde foreslår jeg, at en opdyrkning af interessen for klasse, kan betone dansk, feministisk kønsforsknings kritiske dimension.
Original languageDanish
Title of host publicationKøn: positioner, perspektiver, politik : En forskningsantologi
EditorsLise Lotte Hansen
PublisherFrydenlund Academic
Publication dateFeb 2019
Chapter5
Publication statusAccepted/In press - Feb 2019

Cite this

Aamann, I. C. (Accepted/In press). Hvordan kan feministisk forskning arbejde med klasse? In L. L. Hansen (Ed.), Køn: positioner, perspektiver, politik: En forskningsantologi Frydenlund Academic.
Aamann, Iben Charlotte. / Hvordan kan feministisk forskning arbejde med klasse?. Køn: positioner, perspektiver, politik: En forskningsantologi. editor / Lise Lotte Hansen. Frydenlund Academic, 2019.
@inbook{72e722dc87a64579919e1f17b5772ed1,
title = "Hvordan kan feministisk forskning arbejde med klasse?",
abstract = "Dette kapitel stiller fire forslag til, hvordan feministisk, dansk k{\o}nsforskning kan arbejde kvalitativt med klassebegrebet og dr{\o}fter, hvilke indsigter, en s{\aa}dan feministisk klasseforskning kan tilbyde. Kapitlet introducerer til fire nyere diskussioner af b{\aa}de teoretisk og empirisk karakter, der prim{\ae}rt finder sted indenfor den feministiske k{\o}nssociologi i England og til dels USA:1. Klassekonfigurationer rundt om subjektiveringsformer2. En ny, feminiseret betydning af begrebet klassebevidsthed3. ’Klasserejsen’4. En sociologi om middelklasserneN{\aa}r disse diskussioner er s{\ae}rligt relevante for dansk, feministisk forskning er det dog ikke kun, fordi klassekonfigurationer uv{\ae}gerligt filtres sammen med k{\o}n, men ogs{\aa} fordi r{\ae}sonnementernes implicitte magt- og normativitetskritik rummer et uopdyrket potentiale i forhold til social forandring. P{\aa} den m{\aa}de foresl{\aa}r jeg, at en opdyrkning af interessen for klasse, kan betone dansk, feministisk k{\o}nsforsknings kritiske dimension.",
author = "Aamann, {Iben Charlotte}",
year = "2019",
month = "2",
language = "Dansk",
editor = "Hansen, {Lise Lotte}",
booktitle = "K{\o}n: positioner, perspektiver, politik",
publisher = "Frydenlund Academic",

}

Aamann, IC 2019, Hvordan kan feministisk forskning arbejde med klasse? in LL Hansen (ed.), Køn: positioner, perspektiver, politik: En forskningsantologi. Frydenlund Academic.

Hvordan kan feministisk forskning arbejde med klasse? / Aamann, Iben Charlotte.

Køn: positioner, perspektiver, politik: En forskningsantologi. ed. / Lise Lotte Hansen. Frydenlund Academic, 2019.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Hvordan kan feministisk forskning arbejde med klasse?

AU - Aamann, Iben Charlotte

PY - 2019/2

Y1 - 2019/2

N2 - Dette kapitel stiller fire forslag til, hvordan feministisk, dansk kønsforskning kan arbejde kvalitativt med klassebegrebet og drøfter, hvilke indsigter, en sådan feministisk klasseforskning kan tilbyde. Kapitlet introducerer til fire nyere diskussioner af både teoretisk og empirisk karakter, der primært finder sted indenfor den feministiske kønssociologi i England og til dels USA:1. Klassekonfigurationer rundt om subjektiveringsformer2. En ny, feminiseret betydning af begrebet klassebevidsthed3. ’Klasserejsen’4. En sociologi om middelklasserneNår disse diskussioner er særligt relevante for dansk, feministisk forskning er det dog ikke kun, fordi klassekonfigurationer uvægerligt filtres sammen med køn, men også fordi ræsonnementernes implicitte magt- og normativitetskritik rummer et uopdyrket potentiale i forhold til social forandring. På den måde foreslår jeg, at en opdyrkning af interessen for klasse, kan betone dansk, feministisk kønsforsknings kritiske dimension.

AB - Dette kapitel stiller fire forslag til, hvordan feministisk, dansk kønsforskning kan arbejde kvalitativt med klassebegrebet og drøfter, hvilke indsigter, en sådan feministisk klasseforskning kan tilbyde. Kapitlet introducerer til fire nyere diskussioner af både teoretisk og empirisk karakter, der primært finder sted indenfor den feministiske kønssociologi i England og til dels USA:1. Klassekonfigurationer rundt om subjektiveringsformer2. En ny, feminiseret betydning af begrebet klassebevidsthed3. ’Klasserejsen’4. En sociologi om middelklasserneNår disse diskussioner er særligt relevante for dansk, feministisk forskning er det dog ikke kun, fordi klassekonfigurationer uvægerligt filtres sammen med køn, men også fordi ræsonnementernes implicitte magt- og normativitetskritik rummer et uopdyrket potentiale i forhold til social forandring. På den måde foreslår jeg, at en opdyrkning af interessen for klasse, kan betone dansk, feministisk kønsforsknings kritiske dimension.

M3 - Bidrag til bog/antologi

BT - Køn: positioner, perspektiver, politik

A2 - Hansen, Lise Lotte

PB - Frydenlund Academic

ER -

Aamann IC. Hvordan kan feministisk forskning arbejde med klasse? In Hansen LL, editor, Køn: positioner, perspektiver, politik: En forskningsantologi. Frydenlund Academic. 2019