Hvad kendetegner dansk universitetspædagogisk forskning?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Med afsæt i en metaanalyse af forskningsartikler fra Dansk
Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT) fra 2015-2022 giver vi i artiklen
en karakteristik af aktuel dansksproget universitetspædagogisk forskning.
Formålet er at give en læsning af hvordan forskningen fremstiller sig selv
som forskning ved brug af forskellige videns- og legitimitetsmarkører.
Analysen udfoldes i diskussion med danske og internationale studier, som
ser antallet af publikationer og forskningsbevillinger som udtryk for, at
den universitetspædagogiske forskning er ved at etablere sig selv som en
selvstændig videnskab, men som i mindre grad forholder sig til karakteren
af den publicerede forskning og hvorvidt den er videns- og feltopbyggende.
Original languageDanish
Article number5
JournalDansk Pædagogisk Tidsskrift
Volume23
Issue number3
Pages (from-to)63-78
Number of pages16
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - 1 Sept 2023

Cite this