Abstract

Hvad vil det sige at have det godt? Hvad viser eller fortæller børn om at have det godt, når de er i vuggestue eller børnehave? Og er det muligt at se på et barn, om det har det godt? Denne bog forsøger ikke at levere en almengyldig definition på, hvornår et barn trives. Det afhænger nemlig i høj grad af det enkelte barn i den specifikke situation. Derimod ønsker bogen at skildre børnenes egne perspektiver på, hvad det vil sige at være i en daginstitution, og hvordan de har det, når de er der.

Bogen følger og beskriver børnenes samvær, deres interaktioner, og hvad de fortæller om deres hverdagsliv: Her er fokus på kropslige stemninger, på udtryk og på, hvilken mening både de voksne, de andre børn og daginstitutionens forskellige artefakter tilskrives, såvel som på hvordan
forskellige rum, steder og teknologier fortolkes og anvendes i børnenes daglige liv. Modsætningen til at have det godt dukker ind imellem op, hvilket følges af betragtninger af, hvordan børnene selv eller andre omkring dem handler, for at de kan få det godt igen.
Denne bog er med andre ord børneforskerens forsøg på at komme så tæt på børnelivet som muligt.
Original languageDanish
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo Forlag A/S
Number of pages165
ISBN (Print)978-87-7160-764-2
Publication statusPublished - 5 Dec 2019

Cite this

@book{b105e2e9e5f4474580e1047fec977d22,
title = "Har du det godt?: Om at have det godt i daginstitutionens hverdag",
abstract = "Hvad vil det sige at have det godt? Hvad viser eller fort{\ae}ller b{\o}rn om at have det godt, n{\aa}r de er i vuggestue eller b{\o}rnehave? Og er det muligt at se p{\aa} et barn, om det har det godt? Denne bog fors{\o}ger ikke at levere en almengyldig definition p{\aa}, hvorn{\aa}r et barn trives. Det afh{\ae}nger nemlig i h{\o}j grad af det enkelte barn i den specifikke situation. Derimod {\o}nsker bogen at skildre b{\o}rnenes egne perspektiver p{\aa}, hvad det vil sige at v{\ae}re i en daginstitution, og hvordan de har det, n{\aa}r de er der.Bogen f{\o}lger og beskriver b{\o}rnenes samv{\ae}r, deres interaktioner, og hvad de fort{\ae}ller om deres hverdagsliv: Her er fokus p{\aa} kropslige stemninger, p{\aa} udtryk og p{\aa}, hvilken mening b{\aa}de de voksne, de andre b{\o}rn og daginstitutionens forskellige artefakter tilskrives, s{\aa}vel som p{\aa} hvordanforskellige rum, steder og teknologier fortolkes og anvendes i b{\o}rnenes daglige liv. Mods{\ae}tningen til at have det godt dukker ind imellem op, hvilket f{\o}lges af betragtninger af, hvordan b{\o}rnene selv eller andre omkring dem handler, for at de kan f{\aa} det godt igen.Denne bog er med andre ord b{\o}rneforskerens fors{\o}g p{\aa} at komme s{\aa} t{\ae}t p{\aa} b{\o}rnelivet som muligt.",
keywords = "have det godt, trivsel, b{\o}rn, b{\o}rnehave, hverdagsliv, B{\o}rneperspektiv",
author = "Kim Rasmussen and Chimirri, {Niklas Alexander} and Pernille Juhl and Thomas Gitz-Johansen",
year = "2019",
month = "12",
day = "5",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7160-764-2",
publisher = "Dafolo Forlag A/S",

}

Har du det godt? Om at have det godt i daginstitutionens hverdag. / Rasmussen, Kim; Chimirri, Niklas Alexander; Juhl, Pernille; Gitz-Johansen, Thomas.

Frederikshavn : Dafolo Forlag A/S, 2019. 165 p.

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

TY - BOOK

T1 - Har du det godt?

T2 - Om at have det godt i daginstitutionens hverdag

AU - Rasmussen, Kim

AU - Chimirri, Niklas Alexander

AU - Juhl, Pernille

AU - Gitz-Johansen, Thomas

PY - 2019/12/5

Y1 - 2019/12/5

N2 - Hvad vil det sige at have det godt? Hvad viser eller fortæller børn om at have det godt, når de er i vuggestue eller børnehave? Og er det muligt at se på et barn, om det har det godt? Denne bog forsøger ikke at levere en almengyldig definition på, hvornår et barn trives. Det afhænger nemlig i høj grad af det enkelte barn i den specifikke situation. Derimod ønsker bogen at skildre børnenes egne perspektiver på, hvad det vil sige at være i en daginstitution, og hvordan de har det, når de er der.Bogen følger og beskriver børnenes samvær, deres interaktioner, og hvad de fortæller om deres hverdagsliv: Her er fokus på kropslige stemninger, på udtryk og på, hvilken mening både de voksne, de andre børn og daginstitutionens forskellige artefakter tilskrives, såvel som på hvordanforskellige rum, steder og teknologier fortolkes og anvendes i børnenes daglige liv. Modsætningen til at have det godt dukker ind imellem op, hvilket følges af betragtninger af, hvordan børnene selv eller andre omkring dem handler, for at de kan få det godt igen.Denne bog er med andre ord børneforskerens forsøg på at komme så tæt på børnelivet som muligt.

AB - Hvad vil det sige at have det godt? Hvad viser eller fortæller børn om at have det godt, når de er i vuggestue eller børnehave? Og er det muligt at se på et barn, om det har det godt? Denne bog forsøger ikke at levere en almengyldig definition på, hvornår et barn trives. Det afhænger nemlig i høj grad af det enkelte barn i den specifikke situation. Derimod ønsker bogen at skildre børnenes egne perspektiver på, hvad det vil sige at være i en daginstitution, og hvordan de har det, når de er der.Bogen følger og beskriver børnenes samvær, deres interaktioner, og hvad de fortæller om deres hverdagsliv: Her er fokus på kropslige stemninger, på udtryk og på, hvilken mening både de voksne, de andre børn og daginstitutionens forskellige artefakter tilskrives, såvel som på hvordanforskellige rum, steder og teknologier fortolkes og anvendes i børnenes daglige liv. Modsætningen til at have det godt dukker ind imellem op, hvilket følges af betragtninger af, hvordan børnene selv eller andre omkring dem handler, for at de kan få det godt igen.Denne bog er med andre ord børneforskerens forsøg på at komme så tæt på børnelivet som muligt.

KW - have det godt

KW - trivsel

KW - børn

KW - børnehave

KW - hverdagsliv

KW - Børneperspektiv

M3 - Bog

SN - 978-87-7160-764-2

BT - Har du det godt?

PB - Dafolo Forlag A/S

CY - Frederikshavn

ER -