Handlingsorienteret socialforskning: om empowermentperspektivet

    Research output: Book/ReportReportResearch

    Abstract

    Det første formål med paperet, der blev fremlagt på Dansk Sociologforeningskongres på RUC, 18-20.8. 2005, er, at (re) introducere den kritiske empowermenttradition, der især har rødder til Paulo Freires frigørende pædagogik. Empowermentprocesser defineres som processer hvorigennem underpriviligerede individer, sociale grupper og (lokal)samfund forbedrer deres evne til at skabe, overskue, kontrollere og håndtere materielle, sociale, kulturelle og symbolske. Det andet formål er, at give input til hvordan forskellige samfunds-videnskabelige strømninger og teoretiske optikker (Weber, Fraser og Bourdieu) kan bidrage til en teoretisk kvalificering af empowermentforståelsen i det velfærds- og bypolitiske felt. Akademisk set er empowermentbegrebet nemlig ikke noget stærkt begreb, der nyder anerkendelse i socialforskningen. Ærindet er, at argumentere for at et kritisk transformativt empowermentperspektiv sagtens kan blive teoriforankret. I en dansk sammenhæng kan man således placere empowermentperspektivet i en slags ”produktiv gråzone” mellem aktionsforskning og magtkritisk socialforskning. En senere version af paperet er offentliggjort i Tidsskriftet Social Kritik nr. 101. 2005.
    Original languageDanish
    Place of PublicationRoskilde
    PublisherRoskilde Universitet
    Number of pages23
    Publication statusPublished - 2005
    SeriesResearch Papers / Department of Social Sciences
    Number7
    ISSN1399-1396

    Cite this