Gymnasielærerprofessionens sorte boks

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

    Abstract

    Artiklen fokuserer på repræsentationer af lærer-elev relationen set ud fra lærerens vinkel, der udgrænses fra gymnasielærerprofessionens fælles bevidsthed. Med afsæt i fænomenologiske, diskursteoretiske og psykodyamiske teoridanelser argumenteres der for, at lærerens ambivalens i forhold til eleverne destabiliserer idealiserede indre billeder af den gode lærer, og at flertydige erfaringer med lærer-elevrelationen i forlængelse deraf helst gemmes og glemmes i professionens sorte boks. Dermed indskrænkes mulighederne for professionel refleksion og diskussion af denne vigtige relations betydning for den enkelte lærer og for hendes oplevelse af at du til sit arbejde.
    Original languageDanish
    JournalDansk pædagogisk tidsskrift
    Issue number4
    Pages (from-to)52 -59
    Number of pages8
    ISSN0904-2393
    Publication statusPublished - 2007

    Keywords

    • relations
    • psychodynamics
    • discourse
    • life history

    Cite this