Globalisering, skole og ungdom - i Syd

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Med udgangspunkt i etnografiske studier af samspillet mellem skole og ungdom i overbygningsskoler i Hanoi, Lusaka og Recife, diskuterer artiklen spørgsmål om hvordan unge forhandler og positionerer sig i forhold til det moderne uddannelsesprojekt sådan som det manifesterer sig i forskellige socio-kulturelle i Vietnam, Zambia og Brasilien. Artiklen introducerer kort til den generelle historiske baggrund for uddannelse i dette internationale perspektiv og diskuterer forestillingen om moderne progressiv pædagogik som dannelsesideal i en ikke-vestlig sammenhæng. Med reference til globaliseringsteorier til belysning af forholdet mellem unge og skole diskuteres forestillingen om transnationale ’uddannelseslandskaber’ som analyse-kategori til studiet af unges deltagelse i - moderne - skole og uddannelse.
Original languageDanish
Title of host publicationKlassisk og moderne pædagogisk teori
EditorsPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2012
Edition2
Pages211-230
ISBN (Print)9788741255804
Publication statusPublished - 2012

Cite this