TY - JOUR
T1 - Generelle og sammenlignende fagdidaktiske perspektiver på formativ evaluering
AU - Niss, Martin
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - Det syvende symposium for Sammenlignende Fagdidaktik (SFD) handlede om fagdidaktiske perspektiver på formativ evaluering og/eller faglig udvikling. Dets fire hovedoplæg belyste alle fagdidaktiske forsknings-/udviklingsprojekter med indhold af formativ-evalueringskarakter.I denne artikel vil jeg gøre tre ting. For det første vil jeg placere formativ evaluering i en større diskussion om uddannelsestænkning generelt og argumenterer for,at fagdidaktikbør spille en væsentlig rolle i brugen af formativ evaluering. Dernæst vil jeg analysere, hvordan fagdidaktik bliver inddraget i projekternes formative evaluering. Til sidst vil jeg lave en sammenlignende analyse af fagdidaktiske forskelle og ligheder i projekterne: Projekterne adskiller sig i syn på fagdidaktiske forhold om, hvad der skal læres, men giver også udtryk for mere grundlæggende forskelle mht. forholdet mellem almendidaktiske og fagdidaktiske overvejelser og rollen af fagdidaktisk forskning.
AB - Det syvende symposium for Sammenlignende Fagdidaktik (SFD) handlede om fagdidaktiske perspektiver på formativ evaluering og/eller faglig udvikling. Dets fire hovedoplæg belyste alle fagdidaktiske forsknings-/udviklingsprojekter med indhold af formativ-evalueringskarakter.I denne artikel vil jeg gøre tre ting. For det første vil jeg placere formativ evaluering i en større diskussion om uddannelsestænkning generelt og argumenterer for,at fagdidaktikbør spille en væsentlig rolle i brugen af formativ evaluering. Dernæst vil jeg analysere, hvordan fagdidaktik bliver inddraget i projekternes formative evaluering. Til sidst vil jeg lave en sammenlignende analyse af fagdidaktiske forskelle og ligheder i projekterne: Projekterne adskiller sig i syn på fagdidaktiske forhold om, hvad der skal læres, men giver også udtryk for mere grundlæggende forskelle mht. forholdet mellem almendidaktiske og fagdidaktiske overvejelser og rollen af fagdidaktisk forskning.
KW - Formativ evaluering
KW - fagdidaktik & pædagogisk psykologi
KW - Symposier for sammenlignende fagdidaktik
KW - sammenlignende uddannelsesforskning
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 2794-1663
VL - 7
SP - 227
EP - 242
JO - Sammenlignende fagdidaktik
JF - Sammenlignende fagdidaktik
ER -