GØR#HJEM: En hjem-aktivistisk guidebog

Marta Padovan-Özdemir, Alexander Muchenberger

Research output: Other contributionEducation

Abstract

Oftest forbinder vi hjemmet med noget privat – et sted, hvor vi kan lukke omverdenen ude og finde tryghed. Men har du nogensinde overvejet, at der kan være meget mere på spil, når vi gør hjem?

DO##HOME er en plug'n play hjem-aktivist guidebog, der kan inspirere og hjælpe dig og dine allierede til at skabe nye forståelser af, hvad det betyder og kræver at finde hjem, skabe hjem og føle sig hjemme.

Baggrund
Feministisk forskning (Ahmed 1999; Ahmed et al. 2003; Brah 2005) og nyere migrationsforskning (Duyvendak 2011; Boccagni og Hondagneu-Sotelo 2023; Narvselius og Padovan-Özdemir 2022) har beskrevet, hvordan migranters hjem-skabelse eksisterer i politiserede spændinger mellem det private og det offentlige, hvilket fremstiller migranters hjem som både et sted at finde ly og en kampplads. Som sådan udgør migranters hjem-skabelse en "ontologisk kamp" (Andersen og Pedersen 2018, 83), der indskriver sig i et samtidigt ønske om hjem og kritik af sedentarismen (Brah 2005; Grünenberg 2006). Sådanne spændinger, kampe og samtidigheder er ikke nemme at fange eller formulere i lineære argumenter, hvilket ikke gør det mindre vigtigt at udfordre hegemoniske og dualistiske forståelser af hjem-skabelse.

MaHoMe-projektet udviklede og afholdt derfor en række æstetiske workshops med selvidentificerede migranter i Danmark, Sverige og Storbritannien i 2022. Konceptet og tilrettelæggelsen af de æstetiske workshops blev ledet af Dr. Azadeh Fatehrad (Kingston University) i samarbejde med NGO-partnere, ActionAid Denmark og Andromeda 8220, Compass Collective og Baltic Art Center.

I Danmark har kunstner og kurator Aysha Amin, interaktionsdesigner Alexander Muchenberger og filmskaber Anita Beikpour været med til at designe og facilitere et filmværksted. Prof. Marta Padovan-Özdemir (Roskilde Universitet) deltog i workshoppen som autoetnograf på lige fod med de andre selvidentificerede migrantdeltagere.

Baseret på dette workshopdesign og migrantforskerens erfaringer med at deltage i workshoppen, opstod ideen om at udvikle en simpel plug'n play guidebog til migranter og deres allierede, der ønsker at engagere sig i debatten om hjem.

Teoretiske principper
Vejledningen bygger på eksisterende workshop-retningslinjer for empowerment, deltagelse og æstetiske udtryk (Dutto, Ricatti og Wilson 2020; Suárez-Orozco og Strom n.d.), men fremmer et aktivistisk perspektiv, der bevæger sig ud over uddannelsesforhåbninger.

For ikke at reproducere den dualistiske kløft mellem migranter og ikke-migranter er vejledningen blevet baseret på begrebet postmigration. Postmigrationsparadigmet udfordrer den udbredte forståelse af migration som en anomali. I stedet anerkender postmigrationsparadigmet, at alle samfund og alle beboere i dem allerede er betinget af migration, uanset om de kan lide det eller ej (Foroutan 2019; Römhild 2017). Følgelig opmuntrer postmigrationsparadigmet os til at bevæge os ud over det paternalistiske forhold mellem ikke-migranter, der hjælper og byder migranter velkommen (Jacobsen og Padovan-Özdemir 2024; Vitting-Seerup 2017; Padovan-Özdemir 2020). I stedet orienterer postmigrationsparadigmet os mod kritisk analyse af igangværende magtkampe langs krydsende akser af klasse, race, køn, alder og juridisk status, og under det demokratiske løftes imperativ binder det menneskers frigørelse sammen med hinanden og inviterer til samarbejde og solidaritet (Petersen og Schramm 2016; 2017).

Sammenfattende er GØR#HJEM udviklet på seks kerneprincipper:
•Hjem og hjem-skabelse er et spørgsmål om tryghed, tilhørsforhold og retfærdighed.
•Hjem og hjem-skabelse er både konkret og flygtig.
•Forståelser, oplevelser og følelser af hjem og hjem-skabelse skal anerkendes i deres mangfoldighed og i respekt for forskellige magt(esløse) positioner.
•Komplekse opfattelser af hjem og hjem-skabelse formidles visuelt for at opnå høj effekt.
•Hjem-aktivisme bygger på samarbejde.
•Hjem-aktivisme er et offentligt anliggende.

GØR#HJEM guidebogens indhold
GØR#HJEM guidebogen kan hjælpe dig og dine allierede med at skabe nye forståelser af, hvad det betyder og kræver at finde hjem, skabe hjem og føle sig hjemme.

Guidebogen guider dig gennem syv enkle trin til, hvordan du finder sammen med andre, deler hjem-oplevelser med andre, visualiserer følelser og opfattelser af hjem-skabelse og engagerer dig i offentlig samtale om hjem:
1. Gør noget
2. Gør det sammen med nogen
3. Del og anerkend
4. Visualisér
5. Kvalificér
6. Redigér
7. Offentliggør

Denne guidebog er udviklet og testet som en del af Making it Home-projektet (MaHoMe) 2020-2024 finansieret af Nordforsk.

GØR#HJEM plakat
Forsiden af guidebogen fungerer som en plakat, hvor der står GØR#HJEM.
Denne billedtekst er et postmigratorisk svar på det fjendtlige slogan "gå hjem".
Hvis du støtter GØR#HJEM-budskabet, er du velkommen til at printe plakaten og hænge den op, hvor du føler, det er nødvendigt eller passer ind.

References
Ahmed, Sara. 1999. ‘Home and Away. Narratives of Migration and Enstrangement’. International Journal of Cultural Studies 2 (3): 329–47.

Ahmed, Sara, Claudia Castaneda, Anne-Marie Fortier, and Mimi Sheller, eds. 2003. Uprootings/Regroundings: Questions of Home and Migration. Oxford: Berg.

Andersen, Dorte Jagetic, and René Ejbye Pedersen. 2018. ‘Practicing Home in the Foreign’. Nordic Journal of Migration Research 8 (2): 82–90. https://doi.org/10.1515/njmr-2018-0003.

Boccagni, Paolo, and Pierrette Hondagneu‐Sotelo. 2023. ‘Integration and the Struggle to Turn Space into “Our” Place: Homemaking as a Way beyond the Stalemate of Assimilationism vs Transnationalism’. International Migration 61 (1): 154–67. https://doi.org/10.1111/imig.12846.

Brah, Avtar. 2005. Cartographies of Diaspora: Contesting Identities. 0 ed. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203974919.

Dutto, Matteo, Francesco Ricatti, and Rita Wilson. 2020. ‘YOUTH IN THE CITY: LA NOSTRA PRATO’. www.youthinthe.city.

Duyvendak, Jan Willem. 2011. The Politics of Home. Belonging and Nostalgia in Europe and the United States. Basingstoke; New York: Palgrave Macmillan.

Foroutan, Naika. 2019. ‘The Post-Migrant Paradigm’. In Refugees Welcome? Difference and Diversity in a Changing Germany, edited by Jan-Jonathan Bock and Sharon Macdonald, 142–67. Berghahn Books.

Grünenberg, Kristina. 2006. ‘Is Home Where the Heart Is, or Where I Hang My Hat? - Constructing Senses of Belonging among Bosnian Refugees in Denmark’. Ph.D. Dissertation, Copenhagen: University of Copenhagen.

Jacobsen, Gro Hellesdatter, and Marta Padovan-Özdemir. 2024. ‘Postmigratoriske Perspektiver På Pædagogisk Praksis’. In Kulturmødeanalyser, edited by Lise Paulsen Galal and Kirsten Hvenegaard-Lassen. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Narvselius, Eleonora, and Marta Padovan-Özdemir. 2022. ‘Utilitarian and Exclusive Humanism: Conditioned Welcoming through State-Sanctioned Migrant Home-Making’. In Ukranian Refugees and the Nordics. Research-Led Best Practice on How to Cater for Ukranian Refugees Arriving in the Nordic Region, edited by NordForsk, 48–54. Oslo: NordForsk.

Padovan-Özdemir, Marta. 2020. ‘Kunst og pædagogik i et postmigrationssamfund’. Dansk pædagogisk Tidsskrift, no. 2: 38–59.

Petersen, Anne Ring, and Moritz Schramm. 2016. ‘Postmigration’. Kultur & Klasse 44 (122): 181–200. https://doi.org/10.7146/kok.v44i122.25052.

———. 2017. ‘(Post-)Migration in the Age of Globalisation: New Challenges to Imagination and Representation’. Journal of Aesthetics & Culture 9 (2): 1–12. https://doi.org/10.1080/20004214.2017.1356178.

Römhild, Regina. 2017. ‘Beyond the Bounds of the Ethnic: For Postmigrant Cultural and Social Research’. Journal of Aesthetics & Culture 9 (2): 69–75. https://doi.org/10.1080/20004214.2017.1379850.

Suárez-Orozco, Carola, and Adam Strom. n.d. ‘Moving Stories: An Educator’s Guide to Connecting and Engaging Our Moving Stories’. Re-Imagining Migration. https://reimaginingmigration.org/moving-stories-collection/.

Vitting-Seerup, Sabrina. 2017. ‘Working Towards Diversity with a Postmigrant Perspective’. Journal of Aesthetics and Culture 9 (2): 45–55.
Original languageDanish
Publication date2024
PublisherRoskilde Universitet
Publication statusPublished - 2024

Cite this