Frafald fra erhvervsuddannelserne: mellem social eksklusion og institutionel selektion

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

De sidste tyve år har der været en stor bekymring for den såkaldte restgruppe af unge som ikke gennemfører nogen uddannelse efter grundskolen – og i stigende grad for drengene, som i dag udgør flertallet i denne gruppe. Stort set alle unge i restgruppen har tidligere været i gang med en ungdomsuddannelse, heraf langt de fleste en erhvervsuddannelse. Flertallet af unge uden en ungdomsuddannelse er altså faldet fra en erhvervsuddannelse (Jørgensen 2011). Derfor har der de været stor politisk interesse for at få reduceret frafaldet fra erhvervsuddannelserne. Der er anvendt meget store ressourcer på at reducere restgruppen, men uden at frafaldet er reduceret nævneværdigt - og uden at der er nogen forklaring på de beskedne resultater af indsatsen . Artiklen argumenterer for at det blandt andet skyldes forenklede og fejlagtige forståelser af fænomenet frafald. Artiklen peger på at frafald blandt andet skyldes vurderings- og selektionsprocesser, der er en integreret del af det nuværende uddannelsessystems måde at fungere på. Løsninger må derfor søges i mere grundlæggende ændringer, som kan bidrage til at give alle reelle muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Artiklen er baseret på et større forskningsprojekt om frafald i erhvervsuddannelserne i Danmark
Original languageDanish
Title of host publicationDrenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser : Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesarbejde og forskning i praksis
EditorsSteen Baagøe Nielsen, Signe Hvid Thingstrup, Marianne Brodersen, Henrik Hersom
Number of pages23
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherFrydenlund Academic
Publication date1 May 2018
Pages61-84
Chapter2
ISBN (Print)9788771187274
Publication statusPublished - 1 May 2018
SeriesUddannelse og læring
Number2018
Volume1
ISSN2246-3615

Cite this