Formativ evaluering med IT-systemet Peergrade: Potentialer og begrænsninger i universitetsundervisning

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Der er i de senere år kommet et øget fokus på værdien af formativ evaluering på universiteterne, men dette til trods evalueres de studerende fortsat overvejende summativt gennem eksaminer. Samtidigt er der sket en fremvækst af nye digitale læringssystemer, som bl.a. slår sig op på at kunne styrke feedback til de studerende og spare ressourcer for underviseren. Denne artikel undersøger potentialer og begrænsninger i brugen af it-baserede, formative evalueringer i universitetsundervisningen, med afsæt i det nyligt udviklede system Peergrade. Inspireret af aktionsforskning baserer studiet sig på et komparativt casestudie, hvor Peergrade afprøves og evalueres på to humanistiske og samfundsfaglige universitetskurser. Artiklen konkluderer, at der er et læringspotentiale knyttet til brugen af Peergrade, men også at brugen af systemet kræver en større investering af ressourcer i planlægning, facilitering og koordinering for, at de studerende får udbytte af forløbet.
Original languageDanish
JournalLæring og Medier (LOM)
Volume10
Issue number18
Pages (from-to)1-22
ISSN1903-248X
DOIs
Publication statusPublished - 26 Jan 2018

Cite this