Fantasi og psykologisk vækst: Et psykodynamisk perspektiv på fantasiens betydning for børn og unge

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Med afsæt i en psykodynamisk forståelse beskriver forfatteren, hvordan pædagoger og lærere kan forstå, støtte og berige børns fantasiliv i en målorienteret samtid. Fantasien begrundes som nyttig pga. dens spejlende og
bearbejdende position mellem den indre og den ydre verden. Det sker ifm. leg og fortællinger, men også for voksne gennem kultur, åndsliv og religion. Det fremføres, at børns fantasi bør stimuleres gennem symbolske fortællinger, samt hvordan det har betydning for barnets evne til at skabe kontakt til egne følelser og indre konflikter. Hvordan engageret omgang med kulturen kan bidrage til en personlighedsudvikling, hvor forholdet mellem følelse og fornuft er afbalanceret. Det anskueliggøres også at ikke alle fantasiformer har positiv indvirkning på personlighedsudviklingen.
Original languageDanish
JournalUnge pædagoger
Volume2020
Issue number4
Pages (from-to)40-49
ISSN0106-5386
Publication statusPublished - Dec 2020

Cite this