Abstract
Med afsæt i en psykodynamisk forståelse beskriver forfatteren, hvordan pædagoger og lærere kan forstå, støtte og berige børns fantasiliv i en målorienteret samtid. Fantasien begrundes som nyttig pga. dens spejlende og
bearbejdende position mellem den indre og den ydre verden. Det sker ifm. leg og fortællinger, men også for voksne gennem kultur, åndsliv og religion. Det fremføres, at børns fantasi bør stimuleres gennem symbolske fortællinger, samt hvordan det har betydning for barnets evne til at skabe kontakt til egne følelser og indre konflikter. Hvordan engageret omgang med kulturen kan bidrage til en personlighedsudvikling, hvor forholdet mellem følelse og fornuft er afbalanceret. Det anskueliggøres også at ikke alle fantasiformer har positiv indvirkning på personlighedsudviklingen.
bearbejdende position mellem den indre og den ydre verden. Det sker ifm. leg og fortællinger, men også for voksne gennem kultur, åndsliv og religion. Det fremføres, at børns fantasi bør stimuleres gennem symbolske fortællinger, samt hvordan det har betydning for barnets evne til at skabe kontakt til egne følelser og indre konflikter. Hvordan engageret omgang med kulturen kan bidrage til en personlighedsudvikling, hvor forholdet mellem følelse og fornuft er afbalanceret. Det anskueliggøres også at ikke alle fantasiformer har positiv indvirkning på personlighedsudviklingen.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Unge pædagoger |
Volume | 2020 |
Issue number | 4 |
Pages (from-to) | 40-49 |
ISSN | 0106-5386 |
Publication status | Published - Dec 2020 |