Få øjnene op for upåagtet faglighed

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    I artiklen diskuteres, hvordan pædagogisk faglighed er med til at forme almindelige hverdagssituationer. Forfatteren har i et forskningsprojekt på RUC arbejdet med at analysere den upåagtede faglighed i pædagogisk arbejde i daginstitutioner. Målet med projektet var at nærme sig den upåagtede faglighed og give rutiner og hverdagsoplevelser en anden plads, end det ofte opleves muligt.
    Opmærksomheden på den pædagogiske faglighed, der er upåagtet og forbundet med gennemførelse af vellykkede rutiner, kommer under pres, når opmærksomheden i hverdagen og på personalemøder bliver rettet mod planlagte aktiviteter, tests og dokumentationer af læring.
    Det vurderes i artiklen, at en synliggørelse, kvalificering og udvikling af rutiner og upåagtet faglighed kan være med til at fastholde et bredere blik på den opgave, daginstitutionerne har.
    Original languageDanish
    JournalVera : tidsskrift for pædagoger
    Volume68
    Pages (from-to)21-27
    Number of pages7
    ISSN1397-4157
    Publication statusPublished - 2014

    Cite this