Abstract
Musikeres arbejdsliv er tilsyneladende i krise. Dette blev tydeligt under Covid-19-krisen, som illustrerede mange musikeres usikre arbejdsforhold, men dette er langt fra nyt. Kriser er et tilbagevendende tema, ikke mindst fra musikernes fagforeningsperspektiv. Med udgangspunkt i antagelsen om, at nordisk kulturpolitik traditionelt har været defineret af en høj grad af korporatisme og inspireret af en stigende forskningsinteresse for kunstnerforbund som kulturpolitiske aktører, undersøger denne artikel, hvordan Dansk Musiker Forbund historisk har defineret musikernes profession. På baggrund af DMF’s medlemsblade analyserer artiklen tre kriser i forbundets historie og illustrerer, hvordan disse kriser har påvirket politiske beslutningsprocesser på direkte og indirekte måder.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Nordisk Kulturpolitisk Tidskrift |
Volume | 27 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 122-138 |
ISSN | 2000-8325 |
DOIs | |
Publication status | Published - May 2024 |