Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

    Abstract

    I artiklen præsenteres en teoretisk og metodisk ramme for at forstå og undersøge læring på arbejdspladsen. Den argumenterer først for behovet for at bryde med virksomhedens horisont og dens endimensionale produktionslogik og i stedet betragte arbejdspladsen både i en større samfundsmæssig sammenhæng og i sammenhæng med medarbejdernes livsforløb - et subjektivt perspektiv. Desuden argumenteres der for at anlægge et ’dobbeltblik’, når man vil undersøge læring på arbejdspladsen. Arbejdspladsen må forstås på den ene side som en objektiv realitet, som organisatoriske strukturer, teknologier og sociale relationer og handlemønstre. På den anden side må læring forstås som en subjektiv realitet, som en oplevet verden for medarbejderne.
    Original languageDanish
    Title of host publicationArbejdspladsen som læringsmiljø
    EditorsVibeke Andersen, Bruno Clematide, Steen Høyrup
    Place of PublicationFrederiksberg
    PublisherRoskilde Universitetsforlag
    Publication date2004
    Edition1. udg.
    Pages177-202
    ISBN (Print)87-7867-279-1
    Publication statusPublished - 2004

    Cite this

    Jørgensen, C. H., & Warring, N. (2004). Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen. In V. Andersen, B. Clematide, & S. Høyrup (Eds.), Arbejdspladsen som læringsmiljø (1. udg. ed., pp. 177-202). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
    Jørgensen, Christian Helms ; Warring, Niels. / Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen. Arbejdspladsen som læringsmiljø. editor / Vibeke Andersen ; Bruno Clematide ; Steen Høyrup. 1. udg. ed. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2004. pp. 177-202
    @inbook{20ad315052ae11dbae81000ea68e967b,
    title = "Et dobbelt blik p{\aa} l{\ae}ring p{\aa} arbejdspladsen",
    abstract = "I artiklen pr{\ae}senteres en teoretisk og metodisk ramme for at forst{\aa} og unders{\o}ge l{\ae}ring p{\aa} arbejdspladsen. Den argumenterer f{\o}rst for behovet for at bryde med virksomhedens horisont og dens endimensionale produktionslogik og i stedet betragte arbejdspladsen b{\aa}de i en st{\o}rre samfundsm{\ae}ssig sammenh{\ae}ng og i sammenh{\ae}ng med medarbejdernes livsforl{\o}b - et subjektivt perspektiv. Desuden argumenteres der for at anl{\ae}gge et ’dobbeltblik’, n{\aa}r man vil unders{\o}ge l{\ae}ring p{\aa} arbejdspladsen. Arbejdspladsen m{\aa} forst{\aa}s p{\aa} den ene side som en objektiv realitet, som organisatoriske strukturer, teknologier og sociale relationer og handlem{\o}nstre. P{\aa} den anden side m{\aa} l{\ae}ring forst{\aa}s som en subjektiv realitet, som en oplevet verden for medarbejderne.",
    keywords = "l{\ae}ringsmilj{\o} p{\aa} arbejdspladsen, l{\ae}ringspotentialer, forskningsmetodologi, vidensociologi",
    author = "J{\o}rgensen, {Christian Helms} and Niels Warring",
    year = "2004",
    language = "Dansk",
    isbn = "87-7867-279-1",
    pages = "177--202",
    editor = "Vibeke Andersen and Bruno Clematide and Steen H{\o}yrup",
    booktitle = "Arbejdspladsen som l{\ae}ringsmilj{\o}",
    publisher = "Roskilde Universitetsforlag",
    edition = "1. udg.",

    }

    Jørgensen, CH & Warring, N 2004, Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen. in V Andersen, B Clematide & S Høyrup (eds), Arbejdspladsen som læringsmiljø. 1. udg. edn, Roskilde Universitetsforlag, Frederiksberg, pp. 177-202.

    Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen. / Jørgensen, Christian Helms; Warring, Niels.

    Arbejdspladsen som læringsmiljø. ed. / Vibeke Andersen; Bruno Clematide; Steen Høyrup. 1. udg. ed. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2004. p. 177-202.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

    TY - CHAP

    T1 - Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen

    AU - Jørgensen, Christian Helms

    AU - Warring, Niels

    PY - 2004

    Y1 - 2004

    N2 - I artiklen præsenteres en teoretisk og metodisk ramme for at forstå og undersøge læring på arbejdspladsen. Den argumenterer først for behovet for at bryde med virksomhedens horisont og dens endimensionale produktionslogik og i stedet betragte arbejdspladsen både i en større samfundsmæssig sammenhæng og i sammenhæng med medarbejdernes livsforløb - et subjektivt perspektiv. Desuden argumenteres der for at anlægge et ’dobbeltblik’, når man vil undersøge læring på arbejdspladsen. Arbejdspladsen må forstås på den ene side som en objektiv realitet, som organisatoriske strukturer, teknologier og sociale relationer og handlemønstre. På den anden side må læring forstås som en subjektiv realitet, som en oplevet verden for medarbejderne.

    AB - I artiklen præsenteres en teoretisk og metodisk ramme for at forstå og undersøge læring på arbejdspladsen. Den argumenterer først for behovet for at bryde med virksomhedens horisont og dens endimensionale produktionslogik og i stedet betragte arbejdspladsen både i en større samfundsmæssig sammenhæng og i sammenhæng med medarbejdernes livsforløb - et subjektivt perspektiv. Desuden argumenteres der for at anlægge et ’dobbeltblik’, når man vil undersøge læring på arbejdspladsen. Arbejdspladsen må forstås på den ene side som en objektiv realitet, som organisatoriske strukturer, teknologier og sociale relationer og handlemønstre. På den anden side må læring forstås som en subjektiv realitet, som en oplevet verden for medarbejderne.

    KW - læringsmiljø på arbejdspladsen

    KW - læringspotentialer

    KW - forskningsmetodologi

    KW - vidensociologi

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 87-7867-279-1

    SP - 177

    EP - 202

    BT - Arbejdspladsen som læringsmiljø

    A2 - Andersen, Vibeke

    A2 - Clematide, Bruno

    A2 - Høyrup, Steen

    PB - Roskilde Universitetsforlag

    CY - Frederiksberg

    ER -

    Jørgensen CH, Warring N. Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen. In Andersen V, Clematide B, Høyrup S, editors, Arbejdspladsen som læringsmiljø. 1. udg. ed. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. 2004. p. 177-202