Erkendelse gennem oplevelse: Når indlevelse ikke er mulig

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

    Abstract

    Artiklen omhandler deltagen observation, diskuteret fra et moderat social konstruktivistisk perspektiv. I artiklen stilles skarpt på relationen mellem begreberne erkendelse, indlevelse og oplevelse, idet det diskuteres hvilken type erkendelse det er muligt at opnå qua deltagelse i en børnegruppe i en daginstitution. I denne sammenhæng problematises selves bestræbelsen på indlevelse som analysestrategi, samtidig med at der argumenteres for mulighed for anderledes erkendelse oplevelse. Endvidere vises det, at en vekslen mellem forskellige deltagerpositioner kan støtte refleksionen over forskerens medkonstruktion af observationsmaterialet.
    Original languageDanish
    Title of host publicationKvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv
    EditorsMargaretha Järvinen og Nanna Mik-Meyer
    Place of PublicationKøbenhavn
    PublisherHans Reitzels Forlag
    Publication date2005
    Edition1
    Pages145-168
    ISBN (Print)87-412-0361-5
    Publication statusPublished - 2005

    Keywords

    • Participant observation, social constructionism, children's perspectives

    Cite this