Erindringsværksted: En forskningsmetode, der intervenerer i meningsskabelse

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Almindeligvis opfattes erindringer som noget, der handler om fortiden, og som sådan ikke står til at ændre, og endnu mindre noget, der kan ændre på nutiden. Denne forståelse er imidlertid blevet forstyrret af forskningen indenfor både historie (Warring 2011, Kruse&Warring 2015), sociologi (Widerberg 2013) og psykologi (Haug 1987, 1992, 2016). Disse bidrag indebærer en ganske anderledes begribelse af, hvad erindringer er, som helt overordnet har to væsentlige indsigter. Dels, at forestillingen om erindring som afspejling af ’det, der hændte’ endegyldigt er forladt til fordel for forståelsen af, at erindring er en foranderlig, nutidsaktualiseret fortælling om fortiden. Dels at når disse nutidige og foranderlige erindringer om fortiden hele tiden genskabes og redefineres, sker det som et led i sociale fællesskaber af mere eller mindre varig karakter, hvor erindringsskabelsen bidrager til konstitueringen af socialitet gennem den fælles meningsfuldhed, som fælles erindringer udgør (Krøjer & Hutters 2008, Kruse & Warring 2015). Dette kapitel diskuterer teoretiske forklaringer af, hvordan Erindringsværksteder kan aktivere deltagernes erindringer til at intervenere i kollektive sammenhænge som en måde at skabe nye meningsfulde forståelser af både fortid og nutid. Diskussionen belyses med empiriske eksempler på nye meningsfuldheder, som opstår i erindringsværksteder om pædagogers faglighed. I et interventionsperspektiv er sådanne nye meningsfuldheder særligt interessante, idet de kan muliggøre nye og anderledes handleperspektiver i menneskers fremtidige hverdags – eller arbejdsliv.
Original languageDanish
Title of host publicationMeningsfuldt? : Kritiske diskussioner om mening i sociale interventioner.
EditorsJo Krøjer, Peter Hagedorn-Rasmussen
Volume2
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherFrydenlund Academic
Publication date15 Apr 2019
Publication statusAccepted/In press - 15 Apr 2019
SeriesMenneskelig udvikling, deltagelse og social forandring. Arbejde, hverdagsliv og civilsamfund i forskellige institutionelle sammenhænge

Keywords

    Cite this

    Krøjer, J. (Accepted/In press). Erindringsværksted: En forskningsmetode, der intervenerer i meningsskabelse. In J. Krøjer, & P. Hagedorn-Rasmussen (Eds.), Meningsfuldt? : Kritiske diskussioner om mening i sociale interventioner. (Vol. 2). Frederiksberg: Frydenlund Academic. Menneskelig udvikling, deltagelse og social forandring. Arbejde, hverdagsliv og civilsamfund i forskellige institutionelle sammenhænge
    Krøjer, Jo. / Erindringsværksted: En forskningsmetode, der intervenerer i meningsskabelse. Meningsfuldt? : Kritiske diskussioner om mening i sociale interventioner.. editor / Jo Krøjer ; Peter Hagedorn-Rasmussen. Vol. 2 Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2019. (Menneskelig udvikling, deltagelse og social forandring. Arbejde, hverdagsliv og civilsamfund i forskellige institutionelle sammenhænge).
    @inbook{3a2fbbdfa06f44d98420ff370c9b1b6d,
    title = "Erindringsv{\ae}rksted:: En forskningsmetode, der intervenerer i meningsskabelse",
    abstract = "Almindeligvis opfattes erindringer som noget, der handler om fortiden, og som s{\aa}dan ikke st{\aa}r til at {\ae}ndre, og endnu mindre noget, der kan {\ae}ndre p{\aa} nutiden. Denne forst{\aa}else er imidlertid blevet forstyrret af forskningen indenfor b{\aa}de historie (Warring 2011, Kruse&Warring 2015), sociologi (Widerberg 2013) og psykologi (Haug 1987, 1992, 2016). Disse bidrag indeb{\ae}rer en ganske anderledes begribelse af, hvad erindringer er, som helt overordnet har to v{\ae}sentlige indsigter. Dels, at forestillingen om erindring som afspejling af ’det, der h{\ae}ndte’ endegyldigt er forladt til fordel for forst{\aa}elsen af, at erindring er en foranderlig, nutidsaktualiseret fort{\ae}lling om fortiden. Dels at n{\aa}r disse nutidige og foranderlige erindringer om fortiden hele tiden genskabes og redefineres, sker det som et led i sociale f{\ae}llesskaber af mere eller mindre varig karakter, hvor erindringsskabelsen bidrager til konstitueringen af socialitet gennem den f{\ae}lles meningsfuldhed, som f{\ae}lles erindringer udg{\o}r (Kr{\o}jer & Hutters 2008, Kruse & Warring 2015). Dette kapitel diskuterer teoretiske forklaringer af, hvordan Erindringsv{\ae}rksteder kan aktivere deltagernes erindringer til at intervenere i kollektive sammenh{\ae}nge som en m{\aa}de at skabe nye meningsfulde forst{\aa}elser af b{\aa}de fortid og nutid. Diskussionen belyses med empiriske eksempler p{\aa} nye meningsfuldheder, som opst{\aa}r i erindringsv{\ae}rksteder om p{\ae}dagogers faglighed. I et interventionsperspektiv er s{\aa}danne nye meningsfuldheder s{\ae}rligt interessante, idet de kan muligg{\o}re nye og anderledes handleperspektiver i menneskers fremtidige hverdags – eller arbejdsliv.",
    keywords = "Social intervention, Social forandring, Socialt arbejde, Mening, Profession, Hverdagsliv",
    author = "Jo Kr{\o}jer",
    year = "2019",
    month = "4",
    day = "15",
    language = "Dansk",
    volume = "2",
    editor = "Kr{\o}jer, {Jo } and Peter Hagedorn-Rasmussen",
    booktitle = "Meningsfuldt?",
    publisher = "Frydenlund Academic",

    }

    Krøjer, J 2019, Erindringsværksted: En forskningsmetode, der intervenerer i meningsskabelse. in J Krøjer & P Hagedorn-Rasmussen (eds), Meningsfuldt? : Kritiske diskussioner om mening i sociale interventioner.. vol. 2, Frydenlund Academic, Frederiksberg, Menneskelig udvikling, deltagelse og social forandring. Arbejde, hverdagsliv og civilsamfund i forskellige institutionelle sammenhænge.

    Erindringsværksted: En forskningsmetode, der intervenerer i meningsskabelse. / Krøjer, Jo.

    Meningsfuldt? : Kritiske diskussioner om mening i sociale interventioner.. ed. / Jo Krøjer; Peter Hagedorn-Rasmussen. Vol. 2 Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2019.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    TY - CHAP

    T1 - Erindringsværksted:

    T2 - En forskningsmetode, der intervenerer i meningsskabelse

    AU - Krøjer, Jo

    PY - 2019/4/15

    Y1 - 2019/4/15

    N2 - Almindeligvis opfattes erindringer som noget, der handler om fortiden, og som sådan ikke står til at ændre, og endnu mindre noget, der kan ændre på nutiden. Denne forståelse er imidlertid blevet forstyrret af forskningen indenfor både historie (Warring 2011, Kruse&Warring 2015), sociologi (Widerberg 2013) og psykologi (Haug 1987, 1992, 2016). Disse bidrag indebærer en ganske anderledes begribelse af, hvad erindringer er, som helt overordnet har to væsentlige indsigter. Dels, at forestillingen om erindring som afspejling af ’det, der hændte’ endegyldigt er forladt til fordel for forståelsen af, at erindring er en foranderlig, nutidsaktualiseret fortælling om fortiden. Dels at når disse nutidige og foranderlige erindringer om fortiden hele tiden genskabes og redefineres, sker det som et led i sociale fællesskaber af mere eller mindre varig karakter, hvor erindringsskabelsen bidrager til konstitueringen af socialitet gennem den fælles meningsfuldhed, som fælles erindringer udgør (Krøjer & Hutters 2008, Kruse & Warring 2015). Dette kapitel diskuterer teoretiske forklaringer af, hvordan Erindringsværksteder kan aktivere deltagernes erindringer til at intervenere i kollektive sammenhænge som en måde at skabe nye meningsfulde forståelser af både fortid og nutid. Diskussionen belyses med empiriske eksempler på nye meningsfuldheder, som opstår i erindringsværksteder om pædagogers faglighed. I et interventionsperspektiv er sådanne nye meningsfuldheder særligt interessante, idet de kan muliggøre nye og anderledes handleperspektiver i menneskers fremtidige hverdags – eller arbejdsliv.

    AB - Almindeligvis opfattes erindringer som noget, der handler om fortiden, og som sådan ikke står til at ændre, og endnu mindre noget, der kan ændre på nutiden. Denne forståelse er imidlertid blevet forstyrret af forskningen indenfor både historie (Warring 2011, Kruse&Warring 2015), sociologi (Widerberg 2013) og psykologi (Haug 1987, 1992, 2016). Disse bidrag indebærer en ganske anderledes begribelse af, hvad erindringer er, som helt overordnet har to væsentlige indsigter. Dels, at forestillingen om erindring som afspejling af ’det, der hændte’ endegyldigt er forladt til fordel for forståelsen af, at erindring er en foranderlig, nutidsaktualiseret fortælling om fortiden. Dels at når disse nutidige og foranderlige erindringer om fortiden hele tiden genskabes og redefineres, sker det som et led i sociale fællesskaber af mere eller mindre varig karakter, hvor erindringsskabelsen bidrager til konstitueringen af socialitet gennem den fælles meningsfuldhed, som fælles erindringer udgør (Krøjer & Hutters 2008, Kruse & Warring 2015). Dette kapitel diskuterer teoretiske forklaringer af, hvordan Erindringsværksteder kan aktivere deltagernes erindringer til at intervenere i kollektive sammenhænge som en måde at skabe nye meningsfulde forståelser af både fortid og nutid. Diskussionen belyses med empiriske eksempler på nye meningsfuldheder, som opstår i erindringsværksteder om pædagogers faglighed. I et interventionsperspektiv er sådanne nye meningsfuldheder særligt interessante, idet de kan muliggøre nye og anderledes handleperspektiver i menneskers fremtidige hverdags – eller arbejdsliv.

    KW - Social intervention

    KW - Social forandring

    KW - Socialt arbejde

    KW - Mening

    KW - Profession

    KW - Hverdagsliv

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    VL - 2

    BT - Meningsfuldt?

    A2 - Krøjer, Jo

    A2 - Hagedorn-Rasmussen, Peter

    PB - Frydenlund Academic

    CY - Frederiksberg

    ER -

    Krøjer J. Erindringsværksted: En forskningsmetode, der intervenerer i meningsskabelse. In Krøjer J, Hagedorn-Rasmussen P, editors, Meningsfuldt? : Kritiske diskussioner om mening i sociale interventioner.. Vol. 2. Frederiksberg: Frydenlund Academic. 2019. (Menneskelig udvikling, deltagelse og social forandring. Arbejde, hverdagsliv og civilsamfund i forskellige institutionelle sammenhænge).