Erhvervsfagenes rolle i overgangen fra uddannelse til arbejde

    Research output: Book/ReportReportResearch

    Abstract

    Rapporten undersøger hvilken rolle faget (erhvervsfaget) spiller for unges overgang fra uddannelse til arbejde via en erhvervsfaglig uddannelse (EUD)? Og hvilke styrker og svagheder har de danske EUD der bygger på erhvervsfag, med hensyn til at sikre en vellykket overgang sammenlignet med andre lande?  Hensigten med forskningsprojektet er at bidrage til udviklingen af et sammenhængende forskningsfelt for 'Overgangen fra Uddannelse til Arbejde'. Projektet fokuserer på overgang frem for frafald for at opnå en mere sammenhængende forståelse af de unges vej gennem uddannelserne og ud på arbejdsmarkedet. Rapporten gennemgår centrale dele af den internationale forskning på områderne erhvervsfag, overgang og institutionelle regimer. Desuden har vi gennemført en empirisk undersøgelse inden for de merkantile uddannelser, der omfatter to spørgeskemaundersøgelser med besvarelser fra 875 (år 2000) henholdsvis 445 elever (år 2006) og en interviewundersøgelse med 25 individuelle interview. Undersøgelsen peger både på nogle af styrkerne i den danske model for EUD og nogle af de udfordringer den står overfor som følge af stigende interne spændinger i systemet
    Original languageDanish
    Place of PublicationRoskilde Universitetscenter
    PublisherRoskilde Universitet
    Volume1
    Number of pages211
    Publication statusPublished - 2007

    Keywords

    • school to work transition
    • vocational education regimes
    • comparative perspectives

    Cite this

    Jørgensen, C. H., & Smistrup, M. (2007). Erhvervsfagenes rolle i overgangen fra uddannelse til arbejde. Roskilde Universitetscenter: Roskilde Universitet.
    Jørgensen, Christian Helms ; Smistrup, Morten. / Erhvervsfagenes rolle i overgangen fra uddannelse til arbejde. Roskilde Universitetscenter : Roskilde Universitet, 2007. 211 p.
    @book{5cd864b0d58e11dcb6fc000ea68e967b,
    title = "Erhvervsfagenes rolle i overgangen fra uddannelse til arbejde",
    abstract = "Rapporten unders{\o}ger hvilken rolle faget (erhvervsfaget) spiller for unges overgang fra uddannelse til arbejde via en erhvervsfaglig uddannelse (EUD)? Og hvilke styrker og svagheder har de danske EUD der bygger p{\aa} erhvervsfag, med hensyn til at sikre en vellykket overgang sammenlignet med andre lande?  Hensigten med forskningsprojektet er at bidrage til udviklingen af et sammenh{\ae}ngende forskningsfelt for 'Overgangen fra Uddannelse til Arbejde'. Projektet fokuserer p{\aa} overgang frem for frafald for at opn{\aa} en mere sammenh{\ae}ngende forst{\aa}else af de unges vej gennem uddannelserne og ud p{\aa} arbejdsmarkedet. Rapporten gennemg{\aa}r centrale dele af den internationale forskning p{\aa} omr{\aa}derne erhvervsfag, overgang og institutionelle regimer. Desuden har vi gennemf{\o}rt en empirisk unders{\o}gelse inden for de merkantile uddannelser, der omfatter to sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelser med besvarelser fra 875 ({\aa}r 2000) henholdsvis 445 elever ({\aa}r 2006) og en interviewunders{\o}gelse med 25 individuelle interview. Unders{\o}gelsen peger b{\aa}de p{\aa} nogle af styrkerne i den danske model for EUD og nogle af de udfordringer den st{\aa}r overfor som f{\o}lge af stigende interne sp{\ae}ndinger i systemet",
    keywords = "overgang fra uddannelse til arbejde, erhvervsuddannelse, unge, komparativ uddannelsesforskning, school to work transition, vocational education regimes, comparative perspectives",
    author = "J{\o}rgensen, {Christian Helms} and Morten Smistrup",
    year = "2007",
    language = "Dansk",
    volume = "1",
    publisher = "Roskilde Universitet",

    }

    Jørgensen, CH & Smistrup, M 2007, Erhvervsfagenes rolle i overgangen fra uddannelse til arbejde. vol. 1, Roskilde Universitet, Roskilde Universitetscenter.

    Erhvervsfagenes rolle i overgangen fra uddannelse til arbejde. / Jørgensen, Christian Helms; Smistrup, Morten.

    Roskilde Universitetscenter : Roskilde Universitet, 2007. 211 p.

    Research output: Book/ReportReportResearch

    TY - RPRT

    T1 - Erhvervsfagenes rolle i overgangen fra uddannelse til arbejde

    AU - Jørgensen, Christian Helms

    AU - Smistrup, Morten

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Rapporten undersøger hvilken rolle faget (erhvervsfaget) spiller for unges overgang fra uddannelse til arbejde via en erhvervsfaglig uddannelse (EUD)? Og hvilke styrker og svagheder har de danske EUD der bygger på erhvervsfag, med hensyn til at sikre en vellykket overgang sammenlignet med andre lande?  Hensigten med forskningsprojektet er at bidrage til udviklingen af et sammenhængende forskningsfelt for 'Overgangen fra Uddannelse til Arbejde'. Projektet fokuserer på overgang frem for frafald for at opnå en mere sammenhængende forståelse af de unges vej gennem uddannelserne og ud på arbejdsmarkedet. Rapporten gennemgår centrale dele af den internationale forskning på områderne erhvervsfag, overgang og institutionelle regimer. Desuden har vi gennemført en empirisk undersøgelse inden for de merkantile uddannelser, der omfatter to spørgeskemaundersøgelser med besvarelser fra 875 (år 2000) henholdsvis 445 elever (år 2006) og en interviewundersøgelse med 25 individuelle interview. Undersøgelsen peger både på nogle af styrkerne i den danske model for EUD og nogle af de udfordringer den står overfor som følge af stigende interne spændinger i systemet

    AB - Rapporten undersøger hvilken rolle faget (erhvervsfaget) spiller for unges overgang fra uddannelse til arbejde via en erhvervsfaglig uddannelse (EUD)? Og hvilke styrker og svagheder har de danske EUD der bygger på erhvervsfag, med hensyn til at sikre en vellykket overgang sammenlignet med andre lande?  Hensigten med forskningsprojektet er at bidrage til udviklingen af et sammenhængende forskningsfelt for 'Overgangen fra Uddannelse til Arbejde'. Projektet fokuserer på overgang frem for frafald for at opnå en mere sammenhængende forståelse af de unges vej gennem uddannelserne og ud på arbejdsmarkedet. Rapporten gennemgår centrale dele af den internationale forskning på områderne erhvervsfag, overgang og institutionelle regimer. Desuden har vi gennemført en empirisk undersøgelse inden for de merkantile uddannelser, der omfatter to spørgeskemaundersøgelser med besvarelser fra 875 (år 2000) henholdsvis 445 elever (år 2006) og en interviewundersøgelse med 25 individuelle interview. Undersøgelsen peger både på nogle af styrkerne i den danske model for EUD og nogle af de udfordringer den står overfor som følge af stigende interne spændinger i systemet

    KW - overgang fra uddannelse til arbejde

    KW - erhvervsuddannelse

    KW - unge

    KW - komparativ uddannelsesforskning

    KW - school to work transition

    KW - vocational education regimes

    KW - comparative perspectives

    M3 - Rapport

    VL - 1

    BT - Erhvervsfagenes rolle i overgangen fra uddannelse til arbejde

    PB - Roskilde Universitet

    CY - Roskilde Universitetscenter

    ER -

    Jørgensen CH, Smistrup M. Erhvervsfagenes rolle i overgangen fra uddannelse til arbejde. Roskilde Universitetscenter: Roskilde Universitet, 2007. 211 p.