Erhvervsfagenes rolle i overgangen fra uddannelse til arbejde

    Research output: Book/ReportReportResearch

    Abstract

    Rapporten undersøger hvilken rolle faget (erhvervsfaget) spiller for unges overgang fra uddannelse til arbejde via en erhvervsfaglig uddannelse (EUD)? Og hvilke styrker og svagheder har de danske EUD der bygger på erhvervsfag, med hensyn til at sikre en vellykket overgang sammenlignet med andre lande?  Hensigten med forskningsprojektet er at bidrage til udviklingen af et sammenhængende forskningsfelt for 'Overgangen fra Uddannelse til Arbejde'. Projektet fokuserer på overgang frem for frafald for at opnå en mere sammenhængende forståelse af de unges vej gennem uddannelserne og ud på arbejdsmarkedet. Rapporten gennemgår centrale dele af den internationale forskning på områderne erhvervsfag, overgang og institutionelle regimer. Desuden har vi gennemført en empirisk undersøgelse inden for de merkantile uddannelser, der omfatter to spørgeskemaundersøgelser med besvarelser fra 875 (år 2000) henholdsvis 445 elever (år 2006) og en interviewundersøgelse med 25 individuelle interview. Undersøgelsen peger både på nogle af styrkerne i den danske model for EUD og nogle af de udfordringer den står overfor som følge af stigende interne spændinger i systemet
    Original languageDanish
    Place of PublicationRoskilde Universitetscenter
    PublisherRoskilde Universitet
    Volume1
    Number of pages211
    Publication statusPublished - 2007

    Keywords

    • school to work transition
    • vocational education regimes
    • comparative perspectives

    Cite this