TY - CHAP
T1 - Erfaringer og oplevelser med online undervisning på 9 videregående uddannelsesinstitutioner i foråret 2020
AU - Larsen, Søren
AU - Andersen, Ina Solveig Kjær
AU - Asmussen, Ida Skytte
AU - Bak, Carsten Kronborg
AU - Buus, Lillian
AU - Dalsgaard, Christian
AU - Geisnæs, Dorthe
AU - Graf, Stefan Ting
AU - Gundersen, Peter
AU - Gynther, Karsten
AU - Horn, Line Helverskov
AU - Jensen, Søren Tapdrup
AU - Jørgensen, Asbjørn
AU - Jørnø, Rasmus
AU - Kjærgaard, Thomas
AU - Konnerup, Ulla
AU - Larsen, Inger Knude
AU - Lorentzen, Rasmus Fink
AU - Lyngsø, Anita
AU - Marinos, Nicolas
AU - Nielsen, Steen
AU - Nortvig, Anne-Mette
AU - O’Neill, Lotte Dyhrberg
AU - Pallesen, Thomas Aagaard
AU - Pettersson, Morten
AU - Puck, Morten Rasmus
AU - Rasmussen, Fie
AU - Riis, Marianne
AU - Ruge, Dorte
AU - Sejersen, Thomas Spejlborg
AU - Skovbjerg, Annegrete
AU - Sverregaard, Jonas Svenstrup
AU - Troelsen, Rie
A2 - Georgsen, Marianne
A2 - Qvortrup, Ane
A2 - Georgsen, M.
A2 - Qvortrup, A.
N1 - Undersøgelsen er finansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og de deltagende institutioner.
PY - 2021/1
Y1 - 2021/1
N2 - Denne rapport er skrevet på baggrund af en undersøgelse om onlineundervisning under forårets nedlukning af de videregående uddannelsesinstitutioner som følge af COVID-19 pandemien. Aalborg Universitet (AAU), Aarhus Universitet (AU), professionshøjskolen Absalon (PHA), Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), Roskilde Universitet (RUC), Syddansk Universitet (SDU), UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (UCL), UC SYD, Professionshøjskolen UCN (UCN) og Via University Collage (VIA) var alle involveret i undersøgelsen. Undersøgelsen fik derfor bredt indblik i onlineundervisning på tværs af institutionerne.Undersøgelsen har til formål at opfange erfaringer og beskrive de praksisser der etableres med digitalt understøttet undervisning og læring. Da første nedlukning var uventet kan det ikke forventes at praksisserne der etableres i denne periode afspejler online undervisning i andre situationer end i nødundervisning men undersøgelsen vil pege på muligheder i onlineundervisning på baggrund af erfaringerne fra forårets nedlukning.Rapporten dækker systemlandskaberne i det forskellige institutioner før og under nedlukningen, den teoretiske begrebsramme for undersøgelsen,undersøgelsesdesign og analyse for at besvare 4 centrale undersøgelsesspørgsmål. : 1) Hvilken variation af digitalt understøttede didaktiske praksisser har etableret sig på tværs af institutionstyper og fagområder? 2) Hvordan oplever studerende forskellige praksisser, og hvilken betydning har de for forskellige studerende, bl.a. i forhold til oplevet læringsudbytte, læringsstrategier og mestringsoplevelser? 3) Hvordan oplever undervisere forskellige praksisser, og hvilken betydning har de for forskellige undervisere, for deres forhold til de studerende, samt deres oplevelse af faglig og professionel tilfredshed? 4) Hvordan påvirker de digitalt understøttede praksisser hhv. A. Samarbejdet mellem studerende og B. Samarbejdet mellem undervisere og studerende? Undersøgelsen består af 4 dele: • En spørgeskemaundersøgelse blandt 85.000 studerende fordelt på 9 institutioner • En spørgeskemaundersøgelse blandt 6.000 undervisere fordelt på de samme 9 institutioner • En interviewundersøgelse med strategisk udvalgte respondenter fra de to spørgeskemaundersøgelser • En kortlægning af institutionernes systemlandskaber og organisatoriske ressourcer ift. omlægning til onlineundervisning
AB - Denne rapport er skrevet på baggrund af en undersøgelse om onlineundervisning under forårets nedlukning af de videregående uddannelsesinstitutioner som følge af COVID-19 pandemien. Aalborg Universitet (AAU), Aarhus Universitet (AU), professionshøjskolen Absalon (PHA), Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), Roskilde Universitet (RUC), Syddansk Universitet (SDU), UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (UCL), UC SYD, Professionshøjskolen UCN (UCN) og Via University Collage (VIA) var alle involveret i undersøgelsen. Undersøgelsen fik derfor bredt indblik i onlineundervisning på tværs af institutionerne.Undersøgelsen har til formål at opfange erfaringer og beskrive de praksisser der etableres med digitalt understøttet undervisning og læring. Da første nedlukning var uventet kan det ikke forventes at praksisserne der etableres i denne periode afspejler online undervisning i andre situationer end i nødundervisning men undersøgelsen vil pege på muligheder i onlineundervisning på baggrund af erfaringerne fra forårets nedlukning.Rapporten dækker systemlandskaberne i det forskellige institutioner før og under nedlukningen, den teoretiske begrebsramme for undersøgelsen,undersøgelsesdesign og analyse for at besvare 4 centrale undersøgelsesspørgsmål. : 1) Hvilken variation af digitalt understøttede didaktiske praksisser har etableret sig på tværs af institutionstyper og fagområder? 2) Hvordan oplever studerende forskellige praksisser, og hvilken betydning har de for forskellige studerende, bl.a. i forhold til oplevet læringsudbytte, læringsstrategier og mestringsoplevelser? 3) Hvordan oplever undervisere forskellige praksisser, og hvilken betydning har de for forskellige undervisere, for deres forhold til de studerende, samt deres oplevelse af faglig og professionel tilfredshed? 4) Hvordan påvirker de digitalt understøttede praksisser hhv. A. Samarbejdet mellem studerende og B. Samarbejdet mellem undervisere og studerende? Undersøgelsen består af 4 dele: • En spørgeskemaundersøgelse blandt 85.000 studerende fordelt på 9 institutioner • En spørgeskemaundersøgelse blandt 6.000 undervisere fordelt på de samme 9 institutioner • En interviewundersøgelse med strategisk udvalgte respondenter fra de to spørgeskemaundersøgelser • En kortlægning af institutionernes systemlandskaber og organisatoriske ressourcer ift. omlægning til onlineundervisning
M3 - Bidrag til bog/antologi
BT - Erfaringer og oplevelser med online undervisning på 9 videregående ud- dannelsesinstitutioner i foråret 2020
PB - University College Nordjylland (UCN)
ER -