Abstract
I bestræbelserne på at gøre sig godt i en global vidensøkonomi har Danmark ligesom mange andre lande iværksat en række ændringer i universitetsuddannelsernes struktur, pædagogik og rationaler. Denne artikel fokuserer på to centrale tiltag blandt disse: kompetenceorientering og entreprenørskabsundervisning. Begge er introduceret som tidssvarende, studentercentrerede afløsere for tidligere tiders fagorienterede universitet.
Entreprenørskabstænkningen rummer imidlertid også en eksplicit kritik af den igangværende kompetenceorientering som en mekanisk-instrumentel læring, der står i vejen for, at de studerende kan (gen)lære at være foretagsomme og iværksættende. Artiklen udfolder, hvordan de to tiltag på den ene side er fælles om at være noget andet end tidligere tiders faguniversitet, men på den anden side er forskellige ved at være indlejret i to forskellige produktionslogikker. Med fokus på de idéhistoriske forskydninger i universitetspædagogikken
belyser artiklen, hvad disse logikker hver for sig implicerer. Det diskuteres i den forbindelse, hvordan entreprenørskabstænkningens ambition om at frisætte de studerende fra et påstået mekanisk-instrumentelt kompetenceregime kan ses som en intensiveret industrialisering
Entreprenørskabstænkningen rummer imidlertid også en eksplicit kritik af den igangværende kompetenceorientering som en mekanisk-instrumentel læring, der står i vejen for, at de studerende kan (gen)lære at være foretagsomme og iværksættende. Artiklen udfolder, hvordan de to tiltag på den ene side er fælles om at være noget andet end tidligere tiders faguniversitet, men på den anden side er forskellige ved at være indlejret i to forskellige produktionslogikker. Med fokus på de idéhistoriske forskydninger i universitetspædagogikken
belyser artiklen, hvad disse logikker hver for sig implicerer. Det diskuteres i den forbindelse, hvordan entreprenørskabstænkningens ambition om at frisætte de studerende fra et påstået mekanisk-instrumentelt kompetenceregime kan ses som en intensiveret industrialisering
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Dansk pædagogisk tidsskrift |
Volume | 61 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 39-49 |
Number of pages | 11 |
ISSN | 0904-2393 |
Publication status | Published - 2013 |
Externally published | Yes |