Abstract
I de senere år har begreber som 1tværprofessionalitet1 og 'børneperspektiver' udgjort centrale elementer i diskussionerne om inklusion, eksklusion og generel
opkvalificering af arbejdet om børn i udsatte positioner - både i skolen og på
det bredere sociale område. Formålet med dette kapitel er at diskutere det tværprofessionelle samarbejde om børn i vanskeligheder i det, man kan kalde »grænselandet « mellem specielle indsatser og det almene skoleliv. Der stilles skarpt på nogle udfordringer knyttet til de måder, hvorpå børns perspektiver kommer i spil i forhold til det tværprofessionelle samarbejde, der skal bidrage til at løse vanskelighederne om dem. Det tværprofessionelle samarbejde udfoldes i kapitlet som en konfliktuel, social praksis, og det analyseres som en del af et større institutionelt arrangement, som noget der hele tiden udvikler sig i relation til en række modstridende institutionelle betingelser. Gennem analyser af en case om drengen Hassan diskuteres det dobbeltforhold, at den tværprofessionelle organisering på baggrund af de modstridende institutionelle betingelser på den ene side risikerer at underkende børns perspektiver og på den anden side, hvordan børn og familier som deltagere i denne sammensatte sociale praksis også løbende organiserer og tilpasser deres perspektiver til bevægelserne i det tværprofessionelle samarbejde i bestræbelsen på at få indflydelse på deres forløb.
opkvalificering af arbejdet om børn i udsatte positioner - både i skolen og på
det bredere sociale område. Formålet med dette kapitel er at diskutere det tværprofessionelle samarbejde om børn i vanskeligheder i det, man kan kalde »grænselandet « mellem specielle indsatser og det almene skoleliv. Der stilles skarpt på nogle udfordringer knyttet til de måder, hvorpå børns perspektiver kommer i spil i forhold til det tværprofessionelle samarbejde, der skal bidrage til at løse vanskelighederne om dem. Det tværprofessionelle samarbejde udfoldes i kapitlet som en konfliktuel, social praksis, og det analyseres som en del af et større institutionelt arrangement, som noget der hele tiden udvikler sig i relation til en række modstridende institutionelle betingelser. Gennem analyser af en case om drengen Hassan diskuteres det dobbeltforhold, at den tværprofessionelle organisering på baggrund af de modstridende institutionelle betingelser på den ene side risikerer at underkende børns perspektiver og på den anden side, hvordan børn og familier som deltagere i denne sammensatte sociale praksis også løbende organiserer og tilpasser deres perspektiver til bevægelserne i det tværprofessionelle samarbejde i bestræbelsen på at få indflydelse på deres forløb.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Inklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde |
Editors | Bjørn Hamre, Vibe Larsen |
Number of pages | 16 |
Place of Publication | Frederiksberg |
Publisher | Frydenlund Academic |
Publication date | 2016 |
Pages | 125 - 140 |
Chapter | 7 |
ISBN (Print) | 9788771186062 |
Publication status | Published - 2016 |