Drengen, der ønskede sig en diagnose

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I de senere år har begreber som 1tværprofessionalitet1 og 'børneperspektiver' udgjort centrale elementer i diskussionerne om inklusion, eksklusion og generel
opkvalificering af arbejdet om børn i udsatte positioner - både i skolen og på
det bredere sociale område. Formålet med dette kapitel er at diskutere det tværprofessionelle samarbejde om børn i vanskeligheder i det, man kan kalde »grænselandet « mellem specielle indsatser og det almene skoleliv. Der stilles skarpt på nogle udfordringer knyttet til de måder, hvorpå børns perspektiver kommer i spil i forhold til det tværprofessionelle samarbejde, der skal bidrage til at løse vanskelighederne om dem. Det tværprofessionelle samarbejde udfoldes i kapitlet som en konfliktuel, social praksis, og det analyseres som en del af et større institutionelt arrangement, som noget der hele tiden udvikler sig i relation til en række modstridende institutionelle betingelser. Gennem analyser af en case om drengen Hassan diskuteres det dobbeltforhold, at den tværprofessionelle organisering på baggrund af de modstridende institutionelle betingelser på den ene side risikerer at underkende børns perspektiver og på den anden side, hvordan børn og familier som deltagere i denne sammensatte sociale praksis også løbende organiserer og tilpasser deres perspektiver til bevægelserne i det tværprofessionelle samarbejde i bestræbelsen på at få indflydelse på deres forløb.
Original languageDanish
Title of host publicationInklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde
EditorsBjørn Hamre, Vibe Larsen
Number of pages16
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherFrydenlund Academic
Publication date2016
Pages125 - 140
Chapter7
ISBN (Print)9788771186062
Publication statusPublished - 2016

Cite this