Drengeelever og pigeelever: - Hvordan skabes køn i skolen?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Ofte bliver køn og kønsforskelle diskuteret på en måde, der trækker på den gamle diskussion af, om arv eller miljø er (mest) determinerende for menneskers udvikling, og for de store forskelle, som kan konstateres mellem mennesker indenfor snart sagt alle livets forhold. Da menneskers køn i rigtig mange sammenhænge ses som betydningsfuldt, er opfattelsen af, hvad køn er og hvordan kønsforskelle derfor kan forklares og forstås, til stadighed aktuel. Dette kapitel præsenterer en socialpsykologisk forståelsesramme for køn og kønsforskelle og viser gennem ny forskning hvordan køn er relevant i skolen i dag og hvordan kønsforskelle skabes i folkeskolen. Forskningen peger på, at læreres ofte har enkle og entydige opfattelser af, hvad køn betyder – men at eleverne gør en masse, der ikke passer til lærernes forestillinger om køn.
Original languageDanish
Title of host publicationPsykologi for lærerstuderende og lærere
EditorsOle Løw, Else Skibsted
Number of pages21
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date1 Aug 2012
Pages216-236
Chapter12
ISBN (Print)978-87-500-4277-8
Publication statusPublished - 1 Aug 2012

Cite this