Abstract
Abstract
Introduktion
På trods af at informationskompetence (jvnf. information literacy, Paul Zurkowski 1974) kan ses som grundlæggende for de kritiske evner universitetsstuderende i det 21. årh. bør tilegne sig, har de ofte været behandlet separat fra de studerendes curriculum (se bl.a. Olson og Näverå 2019). Embedded librarianship eller oversat til dansk indlejret informationsuddannelse sigter mod at integrere informationskompetencerne i den øvrige undervisning og i højere grad
facilitere et samarbejde mellem universitetsundervisere og bibliotekarer. Også i problemorienteret projektbaseret læring (PPL) der er RUCs didaktiske fundament (se f.eks. PPL indgående beskrevet hos Andersen & Kjeldsen 2015) er træning og kompetence i litteratursøgning er en væsentlig motor for den deltagerstyring didaktikken fordrer (Illeris 1974).
I forårssemesteret 2021 var al undervisning på RUC omlagt til online. Et planlagt pilotforsøg med embedded librarianship i gruppedannelsen på et 2. semesters hold på HUMTEK bacheloruddannelsen flyttede dermed også online. ilotforsøgets omdrejningspunkt var en hypotese om at integration af litteratursøgning I gruppedannelsen kunne styrke de studerendes proces og hjælpe dem til at danne bedre definerede projekter tidligere.
Metode
Paperet baserer sig på teoretiske overvejelser såvel som et empirisk studie. Det empiriske studie undersøger pilotforsøget og dets indvirkning, dels gennem 5 semistrukturerede kvalitative interviews med studerende og undervisere, dels gennem online observationer og feltdagbog og slutteligt gennem en analyse af 50 korte problemformuleringspapirer.
Resultater
Dette paper afrapporter resultater fra pilotforsøget, og konkluderer trods positive tilbagemeldinger også at der fordres et længere og endnu mere integreret forløb for at skabe resultater.
Diskussion
Pilotforsøget gav endvidere nye indsigter omkring hvordan undervisning i informationskompetance kan tilpasses en ny hybrid virkelighed med inddragelse af både det analoge og det digitale.
Introduktion
På trods af at informationskompetence (jvnf. information literacy, Paul Zurkowski 1974) kan ses som grundlæggende for de kritiske evner universitetsstuderende i det 21. årh. bør tilegne sig, har de ofte været behandlet separat fra de studerendes curriculum (se bl.a. Olson og Näverå 2019). Embedded librarianship eller oversat til dansk indlejret informationsuddannelse sigter mod at integrere informationskompetencerne i den øvrige undervisning og i højere grad
facilitere et samarbejde mellem universitetsundervisere og bibliotekarer. Også i problemorienteret projektbaseret læring (PPL) der er RUCs didaktiske fundament (se f.eks. PPL indgående beskrevet hos Andersen & Kjeldsen 2015) er træning og kompetence i litteratursøgning er en væsentlig motor for den deltagerstyring didaktikken fordrer (Illeris 1974).
I forårssemesteret 2021 var al undervisning på RUC omlagt til online. Et planlagt pilotforsøg med embedded librarianship i gruppedannelsen på et 2. semesters hold på HUMTEK bacheloruddannelsen flyttede dermed også online. ilotforsøgets omdrejningspunkt var en hypotese om at integration af litteratursøgning I gruppedannelsen kunne styrke de studerendes proces og hjælpe dem til at danne bedre definerede projekter tidligere.
Metode
Paperet baserer sig på teoretiske overvejelser såvel som et empirisk studie. Det empiriske studie undersøger pilotforsøget og dets indvirkning, dels gennem 5 semistrukturerede kvalitative interviews med studerende og undervisere, dels gennem online observationer og feltdagbog og slutteligt gennem en analyse af 50 korte problemformuleringspapirer.
Resultater
Dette paper afrapporter resultater fra pilotforsøget, og konkluderer trods positive tilbagemeldinger også at der fordres et længere og endnu mere integreret forløb for at skabe resultater.
Diskussion
Pilotforsøget gav endvidere nye indsigter omkring hvordan undervisning i informationskompetance kan tilpasses en ny hybrid virkelighed med inddragelse af både det analoge og det digitale.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 8 Oct 2021 |
Publication status | Published - 8 Oct 2021 |
Event | Dansk Universitetspædagogisk Netværk Konference 2021: Presence and curiosity - Duration: 7 Oct 2021 → 8 Oct 2021 https://dun-net.dk/aktiviteter/2021/dun-konferencen-2021-naerhed-og-nysgerrighed/ |
Conference
Conference | Dansk Universitetspædagogisk Netværk Konference 2021 |
---|---|
Period | 07/10/2021 → 08/10/2021 |
Other | Presence and curiosity<br/>Digital and analogue teaching methods in higher education<br/><br/><br/>The pandemic crisis of 2020 has taught us a lot. Organisations have become agile to change, people’s digital skills have improved significantly, and for a period of time we went from being campus universities to online universities. While the world we knew stormed into unknown territory, a new appreciation for the “human values” that we normally take for granted began to emerge, and we realized that this new reality to some extent challenges elementary conditions for good teaching, such as presence and curiosity.<br/><br/>In the world of education where chalk on clothes and the smell of coffee normally is part of everyday life, routines were broken by the light from the computer and the experience of seeing yourself on video. This change in daily routines has by some been perceived as a fruitful break with traditional, inefficient teaching methods, while others simply wishes to bring back what has worked for so many years. Regardless of our position on this continuum, we all need to relate to what we find important, essential, and insignificant in a teaching situation. Furthermore, it is important to be aware of the consequences for students' presence and curiosity in relation to the academic material, their common study environment and their individual learning that a shift from analogue to digital teaching methods can prompt. The question in this regard is: how does the breach of routine shape our pedagogical framework of analogue and digital teaching both now and in the future?<br/><br/>Teaching is what teachers and students do together, but in the past year, togetherness has to a greater extent than before been mediated by digital platforms, which in various ways have challenged the presence between teachers and students. Presence in the form of physical presence in the same room has been replaced with a close-up on Zoom. Does the absence of physical presence mean that we lose the mental and social presence? Does social presence have an impact on teachers’ motivation, commitment and professional identity? And what does this mean for you?<br/><br/>DUNK 2021 will explore what happens to presence and curiosity when digital and analogue teaching methods change places. We look forward to hearing and learning from your experience. |
Internet address |