Diskussioner om børneperspektiv og inddragelse af børn - er barnet på vej ud med badevandet?

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    Abstract

    Artiklen omhandler den nye sociologiske barndomsforsknings fordring på børneperspektiv og inddragelse af børn. Indledningsvis gøres der rede for, hvordan der i den nye barndomsforskning er blevet argumenteret både erkendelsesteoretisk og etisk for børneperspektiv og inddragelse af børn i forskningsprocessen. Dernæst præsenteres og diskuteres de vigtigste kritikpunkter.

    Artiklen argumenterer for, at de kritiske røster har fat i væsentlige pointer, men at konsekvensen let bliver, at "barnet ryger ud med badevandet". Dette er dog ingen nødvendig konsekvens. Tværtimod kan man med afsæt i barndomsforskningens oprindelige argumenter og inddragelse af den nyeste participatoriske barndomsforskning hævde, at de kritiske røster tværtimod understreger nødvendigheden af at arbejde videre med børneperspektiv og inddragelse af børn, samt af i den forbindelse at skelne mellem inddragelse som redskab og inddragelse som etisk fordring. Sidst i artiklen trækkes perspektiver i forhold til inddragelse af børn og børns perspektiver i pædagogiske praksis.


    Udgivelsesdato: februar
    Original languageDanish
    JournalDansk pædagogisk tidsskrift
    Issue number1
    Pages (from-to)4-13
    Number of pages10
    ISSN0904-2393
    Publication statusPublished - 2007

    Keywords

    • children's perspectives
    • involvement of children
    • participatory research
    • childhood studies

    Cite this

    @article{d1a1bdc0cbec11db859f000ea68e967b,
    title = "Diskussioner om b{\o}rneperspektiv og inddragelse af b{\o}rn - er barnet p{\aa} vej ud med badevandet?",
    abstract = "Artiklen omhandler den nye sociologiske barndomsforsknings fordring p{\aa} b{\o}rneperspektiv og inddragelse af b{\o}rn. Indledningsvis g{\o}res der rede for, hvordan der i den nye barndomsforskning er blevet argumenteret b{\aa}de erkendelsesteoretisk og etisk for b{\o}rneperspektiv og inddragelse af b{\o}rn i forskningsprocessen. Dern{\ae}st pr{\ae}senteres og diskuteres de vigtigste kritikpunkter.Artiklen argumenterer for, at de kritiske r{\o}ster har fat i v{\ae}sentlige pointer, men at konsekvensen let bliver, at {"}barnet ryger ud med badevandet{"}. Dette er dog ingen n{\o}dvendig konsekvens. Tv{\ae}rtimod kan man med afs{\ae}t i barndomsforskningens oprindelige argumenter og inddragelse af den nyeste participatoriske barndomsforskning h{\ae}vde, at de kritiske r{\o}ster tv{\ae}rtimod understreger n{\o}dvendigheden af at arbejde videre med b{\o}rneperspektiv og inddragelse af b{\o}rn, samt af i den forbindelse at skelne mellem inddragelse som redskab og inddragelse som etisk fordring. Sidst i artiklen tr{\ae}kkes perspektiver i forhold til inddragelse af b{\o}rn og b{\o}rns perspektiver i p{\ae}dagogiske praksis. Udgivelsesdato: februar",
    keywords = "b{\o}rneperspektiv, inddragelse af b{\o}rn, participatorisk forskning, barndomsforskning, children's perspectives, involvement of children, participatory research, childhood studies",
    author = "H. Warming",
    year = "2007",
    language = "Dansk",
    pages = "4--13",
    journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    issn = "0904-2393",
    publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    number = "1",

    }

    Diskussioner om børneperspektiv og inddragelse af børn - er barnet på vej ud med badevandet? / Warming, H.

    In: Dansk pædagogisk tidsskrift, No. 1, 2007, p. 4-13.

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    TY - JOUR

    T1 - Diskussioner om børneperspektiv og inddragelse af børn - er barnet på vej ud med badevandet?

    AU - Warming, H.

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Artiklen omhandler den nye sociologiske barndomsforsknings fordring på børneperspektiv og inddragelse af børn. Indledningsvis gøres der rede for, hvordan der i den nye barndomsforskning er blevet argumenteret både erkendelsesteoretisk og etisk for børneperspektiv og inddragelse af børn i forskningsprocessen. Dernæst præsenteres og diskuteres de vigtigste kritikpunkter.Artiklen argumenterer for, at de kritiske røster har fat i væsentlige pointer, men at konsekvensen let bliver, at "barnet ryger ud med badevandet". Dette er dog ingen nødvendig konsekvens. Tværtimod kan man med afsæt i barndomsforskningens oprindelige argumenter og inddragelse af den nyeste participatoriske barndomsforskning hævde, at de kritiske røster tværtimod understreger nødvendigheden af at arbejde videre med børneperspektiv og inddragelse af børn, samt af i den forbindelse at skelne mellem inddragelse som redskab og inddragelse som etisk fordring. Sidst i artiklen trækkes perspektiver i forhold til inddragelse af børn og børns perspektiver i pædagogiske praksis. Udgivelsesdato: februar

    AB - Artiklen omhandler den nye sociologiske barndomsforsknings fordring på børneperspektiv og inddragelse af børn. Indledningsvis gøres der rede for, hvordan der i den nye barndomsforskning er blevet argumenteret både erkendelsesteoretisk og etisk for børneperspektiv og inddragelse af børn i forskningsprocessen. Dernæst præsenteres og diskuteres de vigtigste kritikpunkter.Artiklen argumenterer for, at de kritiske røster har fat i væsentlige pointer, men at konsekvensen let bliver, at "barnet ryger ud med badevandet". Dette er dog ingen nødvendig konsekvens. Tværtimod kan man med afsæt i barndomsforskningens oprindelige argumenter og inddragelse af den nyeste participatoriske barndomsforskning hævde, at de kritiske røster tværtimod understreger nødvendigheden af at arbejde videre med børneperspektiv og inddragelse af børn, samt af i den forbindelse at skelne mellem inddragelse som redskab og inddragelse som etisk fordring. Sidst i artiklen trækkes perspektiver i forhold til inddragelse af børn og børns perspektiver i pædagogiske praksis. Udgivelsesdato: februar

    KW - børneperspektiv

    KW - inddragelse af børn

    KW - participatorisk forskning

    KW - barndomsforskning

    KW - children's perspectives

    KW - involvement of children

    KW - participatory research

    KW - childhood studies

    M3 - Tidsskriftartikel

    SP - 4

    EP - 13

    JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    SN - 0904-2393

    IS - 1

    ER -