Digital kommunikation med den offentlige sektor

Årsager til manglende svar på digital post. Delrapport 3

Jesper Bull Berger, Kim Normann Andersen

    Research output: Working paperResearch

    Abstract

    Udgangspunktet for vores undersøgelse om digital kommunikation med det offentlige er et positivt ståsted for så vidt angår den fremadrettede anvendelse af digitalisering. Vi deler således den normative målsætning udtrykt bl.a. i Regeringens, KLs og Danske Regioners 2015 - digitaliseringsstrategi, at digitalisering af kommunikationen skal fremmes. Med denne afdækning af
    årsagerne til manglende besvarelse af digital post vil vi gerne medvirke til at fremme dialogen om rammerne for tvangsdigitaliseringen samtidig med, at vi gerne vil nyttiggøre den viden vi igennem undersøgelsen har fået om barriererne for anvendelsen af digital post.
    I forsommeren 2013 gav vi os til at undersøge myndighedernes digitale kommunikation med borgerne. Vi sendte en besked fra digital post på borger.dk ud til myndighederne og stillede to konkrete spørgsmål, om adresse og åbningstid. Vi ville undersøge svartiden og om myndighederne
    svarede på spørgsmålene.
    Første del af vores undersøgelse omfattede kommuner, regioner og ministerier. Her måtte vi konstatere, at problemstillingen omkring svartid og -indhold blev overskygget af en helt anden problemstilling, at en stor andel af myndighederne, halvdelen af kommunerne og alle ministerier, slet
    ikke besvarede vores henvendelse.1 Vores resultater fik stor mediedækning, hvor bl.a. Finansministeren var ude og sige, at det ikke var godt nok.2 Digitaliseringsstyrelsen, som har ansvaret for at få digital post ud til borgere og myndigheder svarede, at det ikke kunne skyldes tekniske forhold.3
    Da vi i sensommeren 2013 gennemførte anden del af vores undersøgelse med fokus på de statslige styrelser og institutioner, så vi samme mønster som i første del af undersøgelsen: kun hver femte styrelse svarede på digital post.4
    Vi sendte først digital post og en uge efter sendte vi samme besked med e-mail. Hvor det er fire ud af fem myndigheder, der besvarer e-mail, så er det kun hver tredje, der besvarer digital post. Hvis den manglende besvarelse ikke skyldtes tekniske forhold, så kunne det skyldes organisatoriske og medarbejderrelaterede faktorer. Fokus for denne tredje rapport er at belyse årsagerne til at myndighederne ikke besvarer digital post.
    Vi har sendt spørgeskema ud til alle de myndigheder, der indgik i vores oprindelige undersøgelse om digital kommunikation og bedt om kommentarer til den digitale kommunikation, vi havde haft med myndigheden. Vi har været i kontakt med 125 myndigheder, som enten via spørgeskema, e-mail eller
    telefon har givet os et enestående indblik i deres håndtering af den digitale kommunikation.
    Publikationen er et såkaldt workingpaper, hvor vi mere end gerne modtager forslag og kommentarer til forbedringer. Der er i publikationen en række aktive links til publikationer m.v. De er i workingpaperet fremhævet med kursiv skrifttype.
    Original languageDanish
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitet
    Number of pages41
    Publication statusPublished - 26 Nov 2013

    Cite this

    Berger, J. B., & Andersen, K. N. (2013). Digital kommunikation med den offentlige sektor: Årsager til manglende svar på digital post. Delrapport 3. Aalborg: Aalborg Universitet.
    Berger, Jesper Bull ; Andersen, Kim Normann. / Digital kommunikation med den offentlige sektor : Årsager til manglende svar på digital post. Delrapport 3. Aalborg : Aalborg Universitet, 2013.
    @techreport{a24cd957d9974ecf91d8c3569b334157,
    title = "Digital kommunikation med den offentlige sektor: {\AA}rsager til manglende svar p{\aa} digital post. Delrapport 3",
    abstract = "Udgangspunktet for vores unders{\o}gelse om digital kommunikation med det offentlige er et positivt st{\aa}sted for s{\aa} vidt ang{\aa}r den fremadrettede anvendelse af digitalisering. Vi deler s{\aa}ledes den normative m{\aa}ls{\ae}tning udtrykt bl.a. i Regeringens, KLs og Danske Regioners 2015 - digitaliseringsstrategi, at digitalisering af kommunikationen skal fremmes. Med denne afd{\ae}kning af{\aa}rsagerne til manglende besvarelse af digital post vil vi gerne medvirke til at fremme dialogen om rammerne for tvangsdigitaliseringen samtidig med, at vi gerne vil nyttigg{\o}re den viden vi igennem unders{\o}gelsen har f{\aa}et om barriererne for anvendelsen af digital post.I forsommeren 2013 gav vi os til at unders{\o}ge myndighedernes digitale kommunikation med borgerne. Vi sendte en besked fra digital post p{\aa} borger.dk ud til myndighederne og stillede to konkrete sp{\o}rgsm{\aa}l, om adresse og {\aa}bningstid. Vi ville unders{\o}ge svartiden og om myndighedernesvarede p{\aa} sp{\o}rgsm{\aa}lene.F{\o}rste del af vores unders{\o}gelse omfattede kommuner, regioner og ministerier. Her m{\aa}tte vi konstatere, at problemstillingen omkring svartid og -indhold blev overskygget af en helt anden problemstilling, at en stor andel af myndighederne, halvdelen af kommunerne og alle ministerier, sletikke besvarede vores henvendelse.1 Vores resultater fik stor medied{\ae}kning, hvor bl.a. Finansministeren var ude og sige, at det ikke var godt nok.2 Digitaliseringsstyrelsen, som har ansvaret for at f{\aa} digital post ud til borgere og myndigheder svarede, at det ikke kunne skyldes tekniske forhold.3Da vi i sensommeren 2013 gennemf{\o}rte anden del af vores unders{\o}gelse med fokus p{\aa} de statslige styrelser og institutioner, s{\aa} vi samme m{\o}nster som i f{\o}rste del af unders{\o}gelsen: kun hver femte styrelse svarede p{\aa} digital post.4Vi sendte f{\o}rst digital post og en uge efter sendte vi samme besked med e-mail. Hvor det er fire ud af fem myndigheder, der besvarer e-mail, s{\aa} er det kun hver tredje, der besvarer digital post. Hvis den manglende besvarelse ikke skyldtes tekniske forhold, s{\aa} kunne det skyldes organisatoriske og medarbejderrelaterede faktorer. Fokus for denne tredje rapport er at belyse {\aa}rsagerne til at myndighederne ikke besvarer digital post.Vi har sendt sp{\o}rgeskema ud til alle de myndigheder, der indgik i vores oprindelige unders{\o}gelse om digital kommunikation og bedt om kommentarer til den digitale kommunikation, vi havde haft med myndigheden. Vi har v{\ae}ret i kontakt med 125 myndigheder, som enten via sp{\o}rgeskema, e-mail ellertelefon har givet os et enest{\aa}ende indblik i deres h{\aa}ndtering af den digitale kommunikation.Publikationen er et s{\aa}kaldt workingpaper, hvor vi mere end gerne modtager forslag og kommentarer til forbedringer. Der er i publikationen en r{\ae}kke aktive links til publikationer m.v. De er i workingpaperet fremh{\ae}vet med kursiv skrifttype.",
    author = "Berger, {Jesper Bull} and Andersen, {Kim Normann}",
    year = "2013",
    month = "11",
    day = "26",
    language = "Dansk",
    publisher = "Aalborg Universitet",
    type = "WorkingPaper",
    institution = "Aalborg Universitet",

    }

    Digital kommunikation med den offentlige sektor : Årsager til manglende svar på digital post. Delrapport 3. / Berger, Jesper Bull; Andersen, Kim Normann.

    Aalborg : Aalborg Universitet, 2013.

    Research output: Working paperResearch

    TY - UNPB

    T1 - Digital kommunikation med den offentlige sektor

    T2 - Årsager til manglende svar på digital post. Delrapport 3

    AU - Berger, Jesper Bull

    AU - Andersen, Kim Normann

    PY - 2013/11/26

    Y1 - 2013/11/26

    N2 - Udgangspunktet for vores undersøgelse om digital kommunikation med det offentlige er et positivt ståsted for så vidt angår den fremadrettede anvendelse af digitalisering. Vi deler således den normative målsætning udtrykt bl.a. i Regeringens, KLs og Danske Regioners 2015 - digitaliseringsstrategi, at digitalisering af kommunikationen skal fremmes. Med denne afdækning afårsagerne til manglende besvarelse af digital post vil vi gerne medvirke til at fremme dialogen om rammerne for tvangsdigitaliseringen samtidig med, at vi gerne vil nyttiggøre den viden vi igennem undersøgelsen har fået om barriererne for anvendelsen af digital post.I forsommeren 2013 gav vi os til at undersøge myndighedernes digitale kommunikation med borgerne. Vi sendte en besked fra digital post på borger.dk ud til myndighederne og stillede to konkrete spørgsmål, om adresse og åbningstid. Vi ville undersøge svartiden og om myndighedernesvarede på spørgsmålene.Første del af vores undersøgelse omfattede kommuner, regioner og ministerier. Her måtte vi konstatere, at problemstillingen omkring svartid og -indhold blev overskygget af en helt anden problemstilling, at en stor andel af myndighederne, halvdelen af kommunerne og alle ministerier, sletikke besvarede vores henvendelse.1 Vores resultater fik stor mediedækning, hvor bl.a. Finansministeren var ude og sige, at det ikke var godt nok.2 Digitaliseringsstyrelsen, som har ansvaret for at få digital post ud til borgere og myndigheder svarede, at det ikke kunne skyldes tekniske forhold.3Da vi i sensommeren 2013 gennemførte anden del af vores undersøgelse med fokus på de statslige styrelser og institutioner, så vi samme mønster som i første del af undersøgelsen: kun hver femte styrelse svarede på digital post.4Vi sendte først digital post og en uge efter sendte vi samme besked med e-mail. Hvor det er fire ud af fem myndigheder, der besvarer e-mail, så er det kun hver tredje, der besvarer digital post. Hvis den manglende besvarelse ikke skyldtes tekniske forhold, så kunne det skyldes organisatoriske og medarbejderrelaterede faktorer. Fokus for denne tredje rapport er at belyse årsagerne til at myndighederne ikke besvarer digital post.Vi har sendt spørgeskema ud til alle de myndigheder, der indgik i vores oprindelige undersøgelse om digital kommunikation og bedt om kommentarer til den digitale kommunikation, vi havde haft med myndigheden. Vi har været i kontakt med 125 myndigheder, som enten via spørgeskema, e-mail ellertelefon har givet os et enestående indblik i deres håndtering af den digitale kommunikation.Publikationen er et såkaldt workingpaper, hvor vi mere end gerne modtager forslag og kommentarer til forbedringer. Der er i publikationen en række aktive links til publikationer m.v. De er i workingpaperet fremhævet med kursiv skrifttype.

    AB - Udgangspunktet for vores undersøgelse om digital kommunikation med det offentlige er et positivt ståsted for så vidt angår den fremadrettede anvendelse af digitalisering. Vi deler således den normative målsætning udtrykt bl.a. i Regeringens, KLs og Danske Regioners 2015 - digitaliseringsstrategi, at digitalisering af kommunikationen skal fremmes. Med denne afdækning afårsagerne til manglende besvarelse af digital post vil vi gerne medvirke til at fremme dialogen om rammerne for tvangsdigitaliseringen samtidig med, at vi gerne vil nyttiggøre den viden vi igennem undersøgelsen har fået om barriererne for anvendelsen af digital post.I forsommeren 2013 gav vi os til at undersøge myndighedernes digitale kommunikation med borgerne. Vi sendte en besked fra digital post på borger.dk ud til myndighederne og stillede to konkrete spørgsmål, om adresse og åbningstid. Vi ville undersøge svartiden og om myndighedernesvarede på spørgsmålene.Første del af vores undersøgelse omfattede kommuner, regioner og ministerier. Her måtte vi konstatere, at problemstillingen omkring svartid og -indhold blev overskygget af en helt anden problemstilling, at en stor andel af myndighederne, halvdelen af kommunerne og alle ministerier, sletikke besvarede vores henvendelse.1 Vores resultater fik stor mediedækning, hvor bl.a. Finansministeren var ude og sige, at det ikke var godt nok.2 Digitaliseringsstyrelsen, som har ansvaret for at få digital post ud til borgere og myndigheder svarede, at det ikke kunne skyldes tekniske forhold.3Da vi i sensommeren 2013 gennemførte anden del af vores undersøgelse med fokus på de statslige styrelser og institutioner, så vi samme mønster som i første del af undersøgelsen: kun hver femte styrelse svarede på digital post.4Vi sendte først digital post og en uge efter sendte vi samme besked med e-mail. Hvor det er fire ud af fem myndigheder, der besvarer e-mail, så er det kun hver tredje, der besvarer digital post. Hvis den manglende besvarelse ikke skyldtes tekniske forhold, så kunne det skyldes organisatoriske og medarbejderrelaterede faktorer. Fokus for denne tredje rapport er at belyse årsagerne til at myndighederne ikke besvarer digital post.Vi har sendt spørgeskema ud til alle de myndigheder, der indgik i vores oprindelige undersøgelse om digital kommunikation og bedt om kommentarer til den digitale kommunikation, vi havde haft med myndigheden. Vi har været i kontakt med 125 myndigheder, som enten via spørgeskema, e-mail ellertelefon har givet os et enestående indblik i deres håndtering af den digitale kommunikation.Publikationen er et såkaldt workingpaper, hvor vi mere end gerne modtager forslag og kommentarer til forbedringer. Der er i publikationen en række aktive links til publikationer m.v. De er i workingpaperet fremhævet med kursiv skrifttype.

    M3 - Working paper

    BT - Digital kommunikation med den offentlige sektor

    PB - Aalborg Universitet

    CY - Aalborg

    ER -