Det marinarkæologiske Eksperimentarie: Oplevelser, Design, Inddragelse

Troels Andreasen, Michael Haldrup Pedersen, Andreas Kallmeyer Bloch

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I foråret 2016 åbner Vikingeskibsmuseet i Roskilde et nyt eksperimentelt miljø for museumsoplevelser – Det Marinarkæologiske Eksperimentarie . Eksperimentariet vil have marinarkæologens arbejde som sit omdrejningspunkt og tilbyde en række forskellige udstillingselementer som alle har det til fælles at de dels søger at visualisere aspekter af et ellers bogstaveligt talt skjult forskningsfelt – marinarkæologien. ”Bogstaveligt talt” fordi marinarkæologiens objekter i sagens natur er skjult på havets bund, og at hverken genstande eller forskningskontekst giver meget mening ud fra objekterne selv. Dette forsøger ”Eksperimentariet” at råde bod på ved at afprøve forskellige former for visualiseringer. Kerneideen i at lave et ”eksperimentarie” – og ikke bare en udstilling båret af visualiseringer og genstande, er et ønske om dels at tillade udstillingsgæsterne at ”eksperimentere” med rollen som marinarkæolog på udstillingen, og dels at etablere et laboratorie-lignende afprøvningsmiljø for formidlingskoncepter – et miljø, hvor museet kan ændre, udvikle og finpudse udstillingsideer baseret på publikums egen praksis i udstillingen og, hvor universitetsforskere og –studerende fra Roskilde Universitet kan afprøve prototyper på udstillingskoncepter. I denne artikel vil vi præsentere dette i tre tempi. Først vil vi knytte tankerne bag ”eksperimentariet” til den øvrige oplevelsesproduktion på Vikingeskibsmuseet, samt baggrunden for samarbejdet med Roskilde Universitet. Dernæst vil vi præsentere de konkrete artefakter og designekesperimenter som har udgjort omdrejningspunktet for arbejdet. Endelig vil vi diskutere, hvilke centrale erfaringer, der er blevet gjort med hensyn til designet af den faglige formidling, der finder sted i regi af eksperimentariet, og hvordan inddragelsen af design-ideer og koncepter i en meget åben designproces tænkes videreført.
I foråret 2016 åbner Vikingeskibsmuseet i Roskilde et nyt eksperimentelt miljø for museumsoplevelser – Det Marinarkæologiske Eksperimentarie . Eksperimentariet vil have marinarkæologens arbejde som sit omdrejningspunkt og tilbyde en række forskellige udstillingselementer som alle har det til fælles at de dels søger at visualisere aspekter af et ellers bogstaveligt talt skjult forskningsfelt – marinarkæologien. ”Bogstaveligt talt” fordi marinarkæologiens objekter i sagens natur er skjult på havets bund, og at hverken genstande eller forskningskontekst giver meget mening ud fra objekterne selv. Dette forsøger ”Eksperimentariet” at råde bod på ved at afprøve forskellige former for visualiseringer. Kerneideen i at lave et ”eksperimentarie” – og ikke bare en udstilling båret af visualiseringer og genstande, er et ønske om dels at tillade udstillingsgæsterne at ”eksperimentere” med rollen som marinarkæolog på udstillingen, og dels at etablere et laboratorie-lignende afprøvningsmiljø for formidlingskoncepter – et miljø, hvor museet kan ændre, udvikle og finpudse udstillingsideer baseret på publikums egen praksis i udstillingen og, hvor universitetsforskere og –studerende fra Roskilde Universitet kan afprøve prototyper på udstillingskoncepter. I denne artikel vil vi præsentere dette i tre tempi. Først vil vi knytte tankerne bag ”eksperimentariet” til den øvrige oplevelsesproduktion på Vikingeskibsmuseet, samt baggrunden for samarbejdet med Roskilde Universitet. Dernæst vil vi præsentere de konkrete artefakter og designekesperimenter som har udgjort omdrejningspunktet for arbejdet. Endelig vil vi diskutere, hvilke centrale erfaringer, der er blevet gjort med hensyn til designet af den faglige formidling, der finder sted i regi af eksperimentariet, og hvordan inddragelsen af design-ideer og koncepter i en meget åben designproces tænkes videreført.
LanguageDanish
Title of host publicationOplevelsesbaseret innovation og forretningsudvikling. Teorier, case-analyser, metoder. ExCite,
EditorsJens F. Jensen
Number of pages17
PublisherEXCITE - Aalborg Universitetsforlag
Date2016
StateIn preparation - 2016

Cite this

Andreasen, T., Pedersen, M. H., & Kallmeyer Bloch, A. (2016). Det marinarkæologiske Eksperimentarie: Oplevelser, Design, Inddragelse. Manuscript in preparation. In J. F. Jensen (Ed.), Oplevelsesbaseret innovation og forretningsudvikling. Teorier, case-analyser, metoder. ExCite, EXCITE - Aalborg Universitetsforlag.
Andreasen, Troels ; Pedersen, Michael Haldrup ; Kallmeyer Bloch, Andreas. / Det marinarkæologiske Eksperimentarie: Oplevelser, Design, Inddragelse. Oplevelsesbaseret innovation og forretningsudvikling. Teorier, case-analyser, metoder. ExCite, . editor / Jens F. Jensen. EXCITE - Aalborg Universitetsforlag, 2016.
@inbook{c435ed4ee6b641a3897b5512e517c3bf,
title = "Det marinark{\ae}ologiske Eksperimentarie: Oplevelser, Design, Inddragelse",
abstract = "I for{\aa}ret 2016 {\aa}bner Vikingeskibsmuseet i Roskilde et nyt eksperimentelt milj{\o} for museumsoplevelser – Det Marinark{\ae}ologiske Eksperimentarie . Eksperimentariet vil have marinark{\ae}ologens arbejde som sit omdrejningspunkt og tilbyde en r{\ae}kke forskellige udstillingselementer som alle har det til f{\ae}lles at de dels s{\o}ger at visualisere aspekter af et ellers bogstaveligt talt skjult forskningsfelt – marinark{\ae}ologien. ”Bogstaveligt talt” fordi marinark{\ae}ologiens objekter i sagens natur er skjult p{\aa} havets bund, og at hverken genstande eller forskningskontekst giver meget mening ud fra objekterne selv. Dette fors{\o}ger ”Eksperimentariet” at r{\aa}de bod p{\aa} ved at afpr{\o}ve forskellige former for visualiseringer. Kerneideen i at lave et ”eksperimentarie” – og ikke bare en udstilling b{\aa}ret af visualiseringer og genstande, er et {\o}nske om dels at tillade udstillingsg{\ae}sterne at ”eksperimentere” med rollen som marinark{\ae}olog p{\aa} udstillingen, og dels at etablere et laboratorie-lignende afpr{\o}vningsmilj{\o} for formidlingskoncepter – et milj{\o}, hvor museet kan {\ae}ndre, udvikle og finpudse udstillingsideer baseret p{\aa} publikums egen praksis i udstillingen og, hvor universitetsforskere og –studerende fra Roskilde Universitet kan afpr{\o}ve prototyper p{\aa} udstillingskoncepter. I denne artikel vil vi pr{\ae}sentere dette i tre tempi. F{\o}rst vil vi knytte tankerne bag ”eksperimentariet” til den {\o}vrige oplevelsesproduktion p{\aa} Vikingeskibsmuseet, samt baggrunden for samarbejdet med Roskilde Universitet. Dern{\ae}st vil vi pr{\ae}sentere de konkrete artefakter og designekesperimenter som har udgjort omdrejningspunktet for arbejdet. Endelig vil vi diskutere, hvilke centrale erfaringer, der er blevet gjort med hensyn til designet af den faglige formidling, der finder sted i regi af eksperimentariet, og hvordan inddragelsen af design-ideer og koncepter i en meget {\aa}ben designproces t{\ae}nkes videref{\o}rt.",
author = "Troels Andreasen and Pedersen, {Michael Haldrup} and {Kallmeyer Bloch}, Andreas",
year = "2016",
language = "Dansk",
editor = "Jensen, {Jens F.}",
booktitle = "Oplevelsesbaseret innovation og forretningsudvikling. Teorier, case-analyser, metoder. ExCite,",
publisher = "EXCITE - Aalborg Universitetsforlag",

}

Andreasen, T, Pedersen, MH & Kallmeyer Bloch, A 2016, Det marinarkæologiske Eksperimentarie: Oplevelser, Design, Inddragelse. in JF Jensen (ed.), Oplevelsesbaseret innovation og forretningsudvikling. Teorier, case-analyser, metoder. ExCite, . EXCITE - Aalborg Universitetsforlag.

Det marinarkæologiske Eksperimentarie: Oplevelser, Design, Inddragelse. / Andreasen, Troels; Pedersen, Michael Haldrup; Kallmeyer Bloch, Andreas.

Oplevelsesbaseret innovation og forretningsudvikling. Teorier, case-analyser, metoder. ExCite, . ed. / Jens F. Jensen. EXCITE - Aalborg Universitetsforlag, 2016.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Det marinarkæologiske Eksperimentarie: Oplevelser, Design, Inddragelse

AU - Andreasen,Troels

AU - Pedersen,Michael Haldrup

AU - Kallmeyer Bloch,Andreas

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - I foråret 2016 åbner Vikingeskibsmuseet i Roskilde et nyt eksperimentelt miljø for museumsoplevelser – Det Marinarkæologiske Eksperimentarie . Eksperimentariet vil have marinarkæologens arbejde som sit omdrejningspunkt og tilbyde en række forskellige udstillingselementer som alle har det til fælles at de dels søger at visualisere aspekter af et ellers bogstaveligt talt skjult forskningsfelt – marinarkæologien. ”Bogstaveligt talt” fordi marinarkæologiens objekter i sagens natur er skjult på havets bund, og at hverken genstande eller forskningskontekst giver meget mening ud fra objekterne selv. Dette forsøger ”Eksperimentariet” at råde bod på ved at afprøve forskellige former for visualiseringer. Kerneideen i at lave et ”eksperimentarie” – og ikke bare en udstilling båret af visualiseringer og genstande, er et ønske om dels at tillade udstillingsgæsterne at ”eksperimentere” med rollen som marinarkæolog på udstillingen, og dels at etablere et laboratorie-lignende afprøvningsmiljø for formidlingskoncepter – et miljø, hvor museet kan ændre, udvikle og finpudse udstillingsideer baseret på publikums egen praksis i udstillingen og, hvor universitetsforskere og –studerende fra Roskilde Universitet kan afprøve prototyper på udstillingskoncepter. I denne artikel vil vi præsentere dette i tre tempi. Først vil vi knytte tankerne bag ”eksperimentariet” til den øvrige oplevelsesproduktion på Vikingeskibsmuseet, samt baggrunden for samarbejdet med Roskilde Universitet. Dernæst vil vi præsentere de konkrete artefakter og designekesperimenter som har udgjort omdrejningspunktet for arbejdet. Endelig vil vi diskutere, hvilke centrale erfaringer, der er blevet gjort med hensyn til designet af den faglige formidling, der finder sted i regi af eksperimentariet, og hvordan inddragelsen af design-ideer og koncepter i en meget åben designproces tænkes videreført.

AB - I foråret 2016 åbner Vikingeskibsmuseet i Roskilde et nyt eksperimentelt miljø for museumsoplevelser – Det Marinarkæologiske Eksperimentarie . Eksperimentariet vil have marinarkæologens arbejde som sit omdrejningspunkt og tilbyde en række forskellige udstillingselementer som alle har det til fælles at de dels søger at visualisere aspekter af et ellers bogstaveligt talt skjult forskningsfelt – marinarkæologien. ”Bogstaveligt talt” fordi marinarkæologiens objekter i sagens natur er skjult på havets bund, og at hverken genstande eller forskningskontekst giver meget mening ud fra objekterne selv. Dette forsøger ”Eksperimentariet” at råde bod på ved at afprøve forskellige former for visualiseringer. Kerneideen i at lave et ”eksperimentarie” – og ikke bare en udstilling båret af visualiseringer og genstande, er et ønske om dels at tillade udstillingsgæsterne at ”eksperimentere” med rollen som marinarkæolog på udstillingen, og dels at etablere et laboratorie-lignende afprøvningsmiljø for formidlingskoncepter – et miljø, hvor museet kan ændre, udvikle og finpudse udstillingsideer baseret på publikums egen praksis i udstillingen og, hvor universitetsforskere og –studerende fra Roskilde Universitet kan afprøve prototyper på udstillingskoncepter. I denne artikel vil vi præsentere dette i tre tempi. Først vil vi knytte tankerne bag ”eksperimentariet” til den øvrige oplevelsesproduktion på Vikingeskibsmuseet, samt baggrunden for samarbejdet med Roskilde Universitet. Dernæst vil vi præsentere de konkrete artefakter og designekesperimenter som har udgjort omdrejningspunktet for arbejdet. Endelig vil vi diskutere, hvilke centrale erfaringer, der er blevet gjort med hensyn til designet af den faglige formidling, der finder sted i regi af eksperimentariet, og hvordan inddragelsen af design-ideer og koncepter i en meget åben designproces tænkes videreført.

M3 - Bidrag til bog/antologi

BT - Oplevelsesbaseret innovation og forretningsudvikling. Teorier, case-analyser, metoder. ExCite,

PB - EXCITE - Aalborg Universitetsforlag

ER -

Andreasen T, Pedersen MH, Kallmeyer Bloch A. Det marinarkæologiske Eksperimentarie: Oplevelser, Design, Inddragelse. In Jensen JF, editor, Oplevelsesbaseret innovation og forretningsudvikling. Teorier, case-analyser, metoder. ExCite, . EXCITE - Aalborg Universitetsforlag. 2016.