Den eneste ene - hvordan etniske minoritetsunge i Danmark danner par: Konflikt og intervention

Research output: Book/ReportBookResearch

Abstract

Rapporten handler om etniske unges måde at danne par på. Rapporten er baseret på en større empirisk undersøgelse gennemført af forfatteren i 2003 og er desuden inspireret af forfatterens egen ph.d.-afhandling: "Ungdom, etnicitet og psychosocial intervention" (2000, Københavns Universitet).

Rapporten viser et sammensat billede af, hvordan de etniske, unge i Danmark danner par. De gør det i et mønster, der hverken ligner deres egne forældres eller de majoritetsunges (dvs. de unge danskes). Blandt de etniske, unge er der mange, der i modsætning til deres forældregeneration har et kæresteforhold. Men sammenlignet med de majoritetsunge (danske) er der ikke ret mange etniske, unge, der lever i et papirløst forhold. Til gengæld er der flere, for hvem familiens accept spiller en stor rolle, når de gifter sig.

En del af de etniske forældre er fleksible og er i stand til at acceptere den unges synspunkter og valg angående partner. Forældrene bliver dermed medspillere i den unges pardannelse. Til gengæld kan en mindre del af forældrene betragtes som rigide, og her er der selvfølgelig større risiko for konflikter. De professionelle påpeger, at de fleste unge, der flygter hjemmefra, før eller senere dog genoptager kontakten til forældrene. For nogles vedkommende kan der imidlertid gå mange år.

Rapporten fokuserer særligt på forældrenes rolle i de unges pardannelse og på både de unges og forældrenes oplevelse af samfundsmæssig diskrimination. Især den massive fokus på de problematiske former for pardannelse - tvangsægteskaberne - indgår som en del af de unge og forældrenes oplevelse af diskrimination.

Med udgangspunkt i en række nationale og internationale erfaringer er der udarbejdet en hensigtsmæssig interventionsmodel for at hjælpe de unge med deres pardannelsesproblemer.

Rapporten henvender sig til både praktikere, undervisere og forskere i feltet ungdom, etnicitet, familierelationer, kulturstudier samt socialpædagogisk/psykologisk rådgivning og - behandling.

Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademia.dk
Number of pages259
ISBN (Print)87-91468-10-8, 978-87-91468-10-0
Publication statusPublished - 2006

Cite this