Abstract

Debatten om brugen af kunstig intelligens i produktionen af nyheder raser; men kun knap en tredjedel af danskerne oplever at have hørt meget eller noget om emnet. Ser man nærmere på aldersgrupperne, ved de yngre målgrupper mere om AI end de ældre, men samlet set er alle aldersgrupper mest trygge ved journalistik, hvor AI kun spiller en mindre rolle.

Danske nyhedsbrugeres oplevelse af og holdning til den stigende brug af kunstig intelligens er ét af de temaer, som 2024-udgaven af Danskernes brug af nyhedsmedier sætter særligt fokus på. Rapportens temaer er således i år:

• Kunstig intelligens og journalistik
• Tillid & mistillid, herunder faktorer, der påvirker tillid/mistillid, brand trust
• Sociale medier, herunder fake news
• Brugerbehov og medieperformance

Rapporten tager også, som tidligere år, en pejling på, hvordan danskerne i det hele taget navigerer i nyhedsmedielandskabet. Det gør vi ved at følge op på de udviklingsmæssige nedslagspunkter, som vi har kortlagt systematisk siden 2013 (såsom brug af nyhedsmedietyper, foretrukne nyhedsmedietyper, brandloyalitet på nettet, betalingsvillighed, brug af podcast, m.fl.).
Original languageDanish
PublisherCenter for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet
Number of pages52
ISBN (Print)978-87-973514-5-1
DOIs
Publication statusPublished - 17 Jun 2024
SeriesDanskernes brug af nyhedsmedier
ISSN2569-6464

Cite this