Danskernes brug af nyhedsmedier 2019

Research output: Book/ReportReportResearch

Abstract

Et af de mest påtrængende spørgsmål for nyhedsmediebranchen i disse år er, i hvilket omfang brugerne er parate til at betale for journalistiske produkter på nettet.

2019-udgaven af rapporten Danskernes brug af nyhedsmedier, der anlægger et dansk perspektiv på den årlige undersøgelse Reuters Institute Digital News Survey af nyhedsbrug i 38 lande, viser, at Danmark ligger højt, når det drejer sig om villigenheden til at betale for nyheder. Men selv om Danmark ligger højt i forhold til betaling, er der dog et stykke op til vores nordiske naboer, hvor betalingsvilligheden er højere.

Tillid til nyhedsmedier er et andet punkt, hvor danske nyhedsmedier adskiller sig positivt fra størstedelen af de andre lande. Generelt set er tilliden til nyhedsmedier nedadgående, hvis man ser på rapportens resultat på tværs af lande. Men i Danmark forholder det sig anderledes, da tilliden til nyhedsmedierne her er højere end i resten af verden.

Denne specialrapport om Danmark sætter desuden analytisk fokus på danskernes bekymring over fake news, på opfattelsen af hvor godt nyhedsmedierne opfylder deres demokratiske funktioner, på udviklingen i antallet af danskere, der undgår nyheder, og på omfanget af brugen af forskellige typer af podcasts.
Original languageDanish
Place of PublicationRoskilde
PublisherRoskilde Universitet
Number of pages54
ISBN (Print)978-87-995360-6-1
DOIs
Publication statusPublished - 12 Jun 2019
SeriesDanskernes brug af nyhedsmedier
ISSN2569-6464

Cite this