Daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed

    Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

    Abstract

    Den neoliberale ændring af velfærdsstaten har ramt daginstitutionerne, der er godt på vej til at blive skoleforberedende og serviceorienterede dagtilbud. Det betyder, at de nedbrydes som samfundsmæssige institutioner. Omtænkning og nytænkning er nødvendig. Forståelsen af daginstitutionerne, daginstitutionsarbejdet og den pædagogiske faglighed er i dag for upræcis og udifferentieret. Derfor har det været svært at formulere alternativer til den neoliberale ændring af daginstitutionerne. Daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed foreslår en ny forståelse af det pædagogiske institutionsarbejde, som det historisk er blevet udviklet i velfærdsstaten. Vigtige begreber, som kendetegner det pædagogiske arbejde, er: Etablering af sammenhæng, den upåagtede faglighed, det pædagogiske kollektiv som et ensemble, gestisk viden og arbejdets skabende karakter. Med udgangspunkt i denne forståelse kritiserer forfatterne den igangværende nedbrydning af daginstitutionerne. Men de diskuterer også en anden vej: Daginstitutionerne som fælles gode - som en del af et velfærdsparadigme. Det gælder nemlig for daginstitutionerne - som for de øvrige velfærdsinstitutioner - at de ikke bare kan forsvares ud fra det, der har været. De må grundlæggende fornyes.

    Original languageDanish
    Place of PublicationFrederiksberg
    PublisherFrydenlund Academic
    Number of pages320
    ISBN (Print)978-87-7118-048-0
    Publication statusPublished - 2012

    Cite this

    @book{10fa17ab03164fc0a2dd5e4a3022166c,
    title = "Daginstitutionsarbejde og p{\ae}dagogisk faglighed",
    abstract = "Den neoliberale {\ae}ndring af velf{\ae}rdsstaten har ramt daginstitutionerne, der er godt p{\aa} vej til at blive skoleforberedende og serviceorienterede dagtilbud. Det betyder, at de nedbrydes som samfundsm{\ae}ssige institutioner. Omt{\ae}nkning og nyt{\ae}nkning er n{\o}dvendig. Forst{\aa}elsen af daginstitutionerne, daginstitutionsarbejdet og den p{\ae}dagogiske faglighed er i dag for upr{\ae}cis og udifferentieret. Derfor har det v{\ae}ret sv{\ae}rt at formulere alternativer til den neoliberale {\ae}ndring af daginstitutionerne. Daginstitutionsarbejde og p{\ae}dagogisk faglighed foresl{\aa}r en ny forst{\aa}else af det p{\ae}dagogiske institutionsarbejde, som det historisk er blevet udviklet i velf{\ae}rdsstaten. Vigtige begreber, som kendetegner det p{\ae}dagogiske arbejde, er: Etablering af sammenh{\ae}ng, den up{\aa}agtede faglighed, det p{\ae}dagogiske kollektiv som et ensemble, gestisk viden og arbejdets skabende karakter. Med udgangspunkt i denne forst{\aa}else kritiserer forfatterne den igangv{\ae}rende nedbrydning af daginstitutionerne. Men de diskuterer ogs{\aa} en anden vej: Daginstitutionerne som f{\ae}lles gode - som en del af et velf{\ae}rdsparadigme. Det g{\ae}lder nemlig for daginstitutionerne - som for de {\o}vrige velf{\ae}rdsinstitutioner - at de ikke bare kan forsvares ud fra det, der har v{\ae}ret. De m{\aa} grundl{\ae}ggende fornyes.",
    keywords = "Daginstitutioner, Daginstitutionsarbejde, P{\ae}dagoger, Neoliberalisme, Velf{\ae}rdsinstitutioner, Faglighed, gestisk viden, Velf{\ae}rdssamfund",
    author = "Annegrethe Ahrenkiel and Nielsen, {Birger Steen} and Camilla Schmidt and Sommer, {Finn M.} and Niels Warring",
    year = "2012",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7118-048-0",
    publisher = "Frydenlund Academic",

    }

    Daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed. / Ahrenkiel, Annegrethe; Nielsen, Birger Steen; Schmidt, Camilla; Sommer, Finn M.; Warring, Niels.

    Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2012. 320 p.

    Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

    TY - BOOK

    T1 - Daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed

    AU - Ahrenkiel, Annegrethe

    AU - Nielsen, Birger Steen

    AU - Schmidt, Camilla

    AU - Sommer, Finn M.

    AU - Warring, Niels

    PY - 2012

    Y1 - 2012

    N2 - Den neoliberale ændring af velfærdsstaten har ramt daginstitutionerne, der er godt på vej til at blive skoleforberedende og serviceorienterede dagtilbud. Det betyder, at de nedbrydes som samfundsmæssige institutioner. Omtænkning og nytænkning er nødvendig. Forståelsen af daginstitutionerne, daginstitutionsarbejdet og den pædagogiske faglighed er i dag for upræcis og udifferentieret. Derfor har det været svært at formulere alternativer til den neoliberale ændring af daginstitutionerne. Daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed foreslår en ny forståelse af det pædagogiske institutionsarbejde, som det historisk er blevet udviklet i velfærdsstaten. Vigtige begreber, som kendetegner det pædagogiske arbejde, er: Etablering af sammenhæng, den upåagtede faglighed, det pædagogiske kollektiv som et ensemble, gestisk viden og arbejdets skabende karakter. Med udgangspunkt i denne forståelse kritiserer forfatterne den igangværende nedbrydning af daginstitutionerne. Men de diskuterer også en anden vej: Daginstitutionerne som fælles gode - som en del af et velfærdsparadigme. Det gælder nemlig for daginstitutionerne - som for de øvrige velfærdsinstitutioner - at de ikke bare kan forsvares ud fra det, der har været. De må grundlæggende fornyes.

    AB - Den neoliberale ændring af velfærdsstaten har ramt daginstitutionerne, der er godt på vej til at blive skoleforberedende og serviceorienterede dagtilbud. Det betyder, at de nedbrydes som samfundsmæssige institutioner. Omtænkning og nytænkning er nødvendig. Forståelsen af daginstitutionerne, daginstitutionsarbejdet og den pædagogiske faglighed er i dag for upræcis og udifferentieret. Derfor har det været svært at formulere alternativer til den neoliberale ændring af daginstitutionerne. Daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed foreslår en ny forståelse af det pædagogiske institutionsarbejde, som det historisk er blevet udviklet i velfærdsstaten. Vigtige begreber, som kendetegner det pædagogiske arbejde, er: Etablering af sammenhæng, den upåagtede faglighed, det pædagogiske kollektiv som et ensemble, gestisk viden og arbejdets skabende karakter. Med udgangspunkt i denne forståelse kritiserer forfatterne den igangværende nedbrydning af daginstitutionerne. Men de diskuterer også en anden vej: Daginstitutionerne som fælles gode - som en del af et velfærdsparadigme. Det gælder nemlig for daginstitutionerne - som for de øvrige velfærdsinstitutioner - at de ikke bare kan forsvares ud fra det, der har været. De må grundlæggende fornyes.

    KW - Daginstitutioner

    KW - Daginstitutionsarbejde

    KW - Pædagoger

    KW - Neoliberalisme

    KW - Velfærdsinstitutioner

    KW - Faglighed

    KW - gestisk viden

    KW - Velfærdssamfund

    M3 - Bog

    SN - 978-87-7118-048-0

    BT - Daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed

    PB - Frydenlund Academic

    CY - Frederiksberg

    ER -