Abstract
Bogen har fokus på pædagogisk faglighed. Bogen demonstrerer, hvordan pædagogisk faglighed er til stede i det samlede institutionelle arbejde - og ikke kun i de planlagte pædagogiske aktiviteter. Bogen følger en hel dag i en daginstitution fra modtagelse af børnene om morgenen over fælles aktiviteter, frokost, fri leg og frem til personalemødet om aftenen.
Gennem en lang række genkendelige situationer viser bogen, hvordan upåagtede dimensioner af den pædagogiske faglighed udøves i arbejde, der ofte opfattes som rent praktiske opgaver: Bleskift, oprydning, trøst, osv.
Med afsæt i begreberne rytme og sammenhæng, gestisk viden, socialitet og ensemblespil diskuteres pædagogernes bestræbelser på at skabe en helhedspædagogik og derigennem tilføre børnelivet i institutionerne fundamentale sociale kvaliteter som en del af deres faglige arbejde. Samtidig vises, hvordan et stigende fokus på skoleforberedelse og servicering af forældre begrænser mulighederne for at udfolde disse kvaliteter.
Gennem en lang række genkendelige situationer viser bogen, hvordan upåagtede dimensioner af den pædagogiske faglighed udøves i arbejde, der ofte opfattes som rent praktiske opgaver: Bleskift, oprydning, trøst, osv.
Med afsæt i begreberne rytme og sammenhæng, gestisk viden, socialitet og ensemblespil diskuteres pædagogernes bestræbelser på at skabe en helhedspædagogik og derigennem tilføre børnelivet i institutionerne fundamentale sociale kvaliteter som en del af deres faglige arbejde. Samtidig vises, hvordan et stigende fokus på skoleforberedelse og servicering af forældre begrænser mulighederne for at udfolde disse kvaliteter.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 2013 |
Place of Publication | Vejen |
Edition | 6174 |
Media of output | lyd-CD |
Publication status | Published - 2013 |