Daginstitutionen til hverdag: den upåagtede faglighed

    Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

    Abstract

    Daginstitutionen til hverdag har fokus på pædagogisk faglighed. Bogen demonstrerer, hvordan pædagogisk faglighed er til stede i det samlede institutionelle arbejde – og ikke kun i de planlagte pædagogiske aktiviteter. Bogen følger en hel dag i en daginstitution fra modtagelse af børnene om morgenen, over fælles aktiviteter, frokost, fri leg og frem til personalemøde om aftenen.
    Gennem en lang række genkendelige situationer viser bogen, hvordan upåagtede dimensioner af den pædagogiske faglighed udøves i arbejde, der ofte opfattes som rent praktiske opgaver: bleskift, oprydning, trøst osv.
    Med afsæt i begreberne rytme og sammenhæng, gestisk viden, socialitet og ensemblespil diskuterer forfatterne pædagogernes bestræbelser på at skabe en helhedspædagogik og derigennem tilføre børnelivet i institutionerne fundamentale sociale kvaliteter som en del af deres faglige arbejde. Samtidig viser de, hvordan et stigende fokus på skoleforberedelse og servicering af forældre begrænser mulighederne for at udfolde disse kvaliteter.
    Original languageDanish
    Place of PublicationFrederiksberg
    PublisherFrydenlund Academic
    Number of pages148
    ISBN (Print)978-87-7118-110-4
    Publication statusPublished - 30 Jan 2013

    Cite this