Cello Metal - undersøgelsens lydunivers

Rasmus Holmboe

Research output: Other contributionNet publication - Internet publicationEducation

Abstract

I Juliana Hodkinsons musikalske univers taler lydene både til lyttesansen og maner til eftertænksomhed over musikkens væsen. Og lydene er netop - bare lyde, der frit kan anvendes, manipuleres, udforskes og forvandles i en verden, hvor grænser overskrides, og hvor betydningen ofte er tilstede i mange forskellige lag.

I dette kapitel gennemgås Juliana Hodkinsons værk Scrape (2009) for solo cello, metalplade og playback-spor. I artiklen introducerer Rasmus Holmboe værket, hvor han giver tre forskellige bud på, hvordan musikken kan gribes an analytisk og sætter det ind i en historisk sammenhæng.

Kapitlet arbejder både med auditiv og visuel analyse, og særligt vægtes den auditive parameteranalyse. Værket egner sig til undervisning på både A, B og C-niveau, da de forskellige tilgange sagtens kan stå alene, men også kan mere egner værket sig til undertilbundsgående analyse af værket - eller endes ramateranalyse. Dermed egner værket sig til undersupplere hinanden i en mere tilbundsgående analyse af værket.

Kapitlet kan således udfylde en eller to dobbeltlektioner, hvor man blandt andet kan perspektivere til kapitlet om Jacob Kirkegaard og reduceret lytning, til et forløb om instrumenter, klang og klangfarve eller til et om John Cage og/eller futurismen.
Original languageDanish
Publication date2013
Publication statusPublished - 2013
Externally publishedYes

Cite this

@misc{4dd1df9396e74c87aa229579c65d58e9,
title = "Cello Metal - unders{\o}gelsens lydunivers",
abstract = "I Juliana Hodkinsons musikalske univers taler lydene b{\aa}de til lyttesansen og maner til eftert{\ae}nksomhed over musikkens v{\ae}sen. Og lydene er netop - bare lyde, der frit kan anvendes, manipuleres, udforskes og forvandles i en verden, hvor gr{\ae}nser overskrides, og hvor betydningen ofte er tilstede i mange forskellige lag.I dette kapitel gennemg{\aa}s Juliana Hodkinsons v{\ae}rk Scrape (2009) for solo cello, metalplade og playback-spor. I artiklen introducerer Rasmus Holmboe v{\ae}rket, hvor han giver tre forskellige bud p{\aa}, hvordan musikken kan gribes an analytisk og s{\ae}tter det ind i en historisk sammenh{\ae}ng.Kapitlet arbejder b{\aa}de med auditiv og visuel analyse, og s{\ae}rligt v{\ae}gtes den auditive parameteranalyse. V{\ae}rket egner sig til undervisning p{\aa} b{\aa}de A, B og C-niveau, da de forskellige tilgange sagtens kan st{\aa} alene, men ogs{\aa} kan mere egner v{\ae}rket sig til undertilbundsg{\aa}ende analyse af v{\ae}rket - eller endes ramateranalyse. Dermed egner v{\ae}rket sig til undersupplere hinanden i en mere tilbundsg{\aa}ende analyse af v{\ae}rket.Kapitlet kan s{\aa}ledes udfylde en eller to dobbeltlektioner, hvor man blandt andet kan perspektivere til kapitlet om Jacob Kirkegaard og reduceret lytning, til et forl{\o}b om instrumenter, klang og klangfarve eller til et om John Cage og/eller futurismen.",
author = "Rasmus Holmboe",
year = "2013",
language = "Dansk",
type = "Other",

}

Cello Metal - undersøgelsens lydunivers. / Holmboe, Rasmus.

2013, Undervisningsmateriale.

Research output: Other contributionNet publication - Internet publicationEducation

TY - ICOMM

T1 - Cello Metal - undersøgelsens lydunivers

AU - Holmboe, Rasmus

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - I Juliana Hodkinsons musikalske univers taler lydene både til lyttesansen og maner til eftertænksomhed over musikkens væsen. Og lydene er netop - bare lyde, der frit kan anvendes, manipuleres, udforskes og forvandles i en verden, hvor grænser overskrides, og hvor betydningen ofte er tilstede i mange forskellige lag.I dette kapitel gennemgås Juliana Hodkinsons værk Scrape (2009) for solo cello, metalplade og playback-spor. I artiklen introducerer Rasmus Holmboe værket, hvor han giver tre forskellige bud på, hvordan musikken kan gribes an analytisk og sætter det ind i en historisk sammenhæng.Kapitlet arbejder både med auditiv og visuel analyse, og særligt vægtes den auditive parameteranalyse. Værket egner sig til undervisning på både A, B og C-niveau, da de forskellige tilgange sagtens kan stå alene, men også kan mere egner værket sig til undertilbundsgående analyse af værket - eller endes ramateranalyse. Dermed egner værket sig til undersupplere hinanden i en mere tilbundsgående analyse af værket.Kapitlet kan således udfylde en eller to dobbeltlektioner, hvor man blandt andet kan perspektivere til kapitlet om Jacob Kirkegaard og reduceret lytning, til et forløb om instrumenter, klang og klangfarve eller til et om John Cage og/eller futurismen.

AB - I Juliana Hodkinsons musikalske univers taler lydene både til lyttesansen og maner til eftertænksomhed over musikkens væsen. Og lydene er netop - bare lyde, der frit kan anvendes, manipuleres, udforskes og forvandles i en verden, hvor grænser overskrides, og hvor betydningen ofte er tilstede i mange forskellige lag.I dette kapitel gennemgås Juliana Hodkinsons værk Scrape (2009) for solo cello, metalplade og playback-spor. I artiklen introducerer Rasmus Holmboe værket, hvor han giver tre forskellige bud på, hvordan musikken kan gribes an analytisk og sætter det ind i en historisk sammenhæng.Kapitlet arbejder både med auditiv og visuel analyse, og særligt vægtes den auditive parameteranalyse. Værket egner sig til undervisning på både A, B og C-niveau, da de forskellige tilgange sagtens kan stå alene, men også kan mere egner værket sig til undertilbundsgående analyse af værket - eller endes ramateranalyse. Dermed egner værket sig til undersupplere hinanden i en mere tilbundsgående analyse af værket.Kapitlet kan således udfylde en eller to dobbeltlektioner, hvor man blandt andet kan perspektivere til kapitlet om Jacob Kirkegaard og reduceret lytning, til et forløb om instrumenter, klang og klangfarve eller til et om John Cage og/eller futurismen.

M3 - Udgivelser på nettet - Net-publikation

ER -