Billeder i hovedet: Etniske minoritetsdrenge i erhvervsuddannelse

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Køn og etnicitet er blevet til forklaringer på problemer som uddannelsesdeltagelse og frafald i erhvervsuddannelserne, og etniske minoritetsdrenge er blevet udpeget som særligt 'udsatte'. Her er det vigtigt at se mere konkret på, hvilke drenge der har hvilke problemer, og hvorfor de er et problem for skolerne. I denne artikel forsøger jeg med udgangspunkt i interviews med etniske minoritetsdrenge i en hg-klasse på en handelsskole og gennem observationer af den undervisning, de deltager i, at belyse, hvordan samspillet mellem elevernes biografi og uddannelsens læringskultur har betydning for deres uddannelsesdeltagelse og læring. På denne baggrund problematiserer jeg den måde, køn og etnicitet kan blive gjort usynlig i en konkrete uddannelsessammenhæng, og giver nogle bud på, hvordan læringskulturen kan ændres, så eleverne får bedre mulighed for at give mening til deres deltagelse i uddannelsen.
Original languageDanish
Title of host publicationDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
EditorsChristian Helms Jørgensen
Number of pages17
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherRoskilde Universitetsforlag
Publication dateAug 2013
Pages225-242
Chapter12
ISBN (Print)978-87-7867-397-8
Publication statusPublished - Aug 2013

Cite this