Abstract
Undervisningen i dansk som andetsprog for voksne indgår i en integrationspolitisk dagsorden der har til formål at bidrage til at kursisterne kommer i arbejde og bliver selvforsørgende. I denne artikel bliver der foreslået et kritisk refleksionsrum for den pædagogiske og sprogdidaktiske udfordring dette medfører med udgangspunkt i spørgsmålet: Hvordan kan undervisningen
opfylde det institutionaliserede krav om at være beskæftigelsesrettet og samtidig være subjektivt meningsfuld og myndiggørende for kursisterne?
Det kritiske refleksionsrum omfatter tre overordnede dimensioner: Myndiggørelse, samspil mellem arbejdsrum og undervisningsrum samt sprog-didaktiske tilgange. Der bliver skelnet mellem på den ene side en
(ny)liberal myndiggørelse, der kan give kursisten nye livsmuligheder, men også føre til tilpasning til en nstitutionaliseret biografisk plan; og på den anden side en kritisk myndiggørelse der bidrager til kursistens handlefærdigheder – agency - til
at forstå og udfordre institutionelle og kulturelle rammer og realisere sine egne sociale og biografiske planer. Samspillet mellem arbejdsrum og undervisningsrum, som tilsammen udgør et læringsrum, kan bestå i et
medspil mellem arbejdsopgaver og undervisning, men også i et supplerende medspil eller direkte modspil med mulighed for at overskride begrænsede læringsmuligheder og en marginaliseret plads i arbejdsfællesskabet.
Til tilrettelæggelsen af undervisningen bliver der foreslået en kombination af tre pædagogisk-didaktiske tilgange: en kommunikativ, en sociokulturel/økologisk
samt en biografisk med henblik at skabe størst mulig affordance i samspillet mellem kursistens forudsætninger og arbejdsrummets læringsmuligheder.
Artiklen giver et eksempel på brug af refleksionsrammen i en analyse af en lektion og afsluttes med en gennemgang af de praktiske og organisatoriske barrierer der kan være for at realisere de kritiske intentioner der indgår i
refleksionsrummet.
opfylde det institutionaliserede krav om at være beskæftigelsesrettet og samtidig være subjektivt meningsfuld og myndiggørende for kursisterne?
Det kritiske refleksionsrum omfatter tre overordnede dimensioner: Myndiggørelse, samspil mellem arbejdsrum og undervisningsrum samt sprog-didaktiske tilgange. Der bliver skelnet mellem på den ene side en
(ny)liberal myndiggørelse, der kan give kursisten nye livsmuligheder, men også føre til tilpasning til en nstitutionaliseret biografisk plan; og på den anden side en kritisk myndiggørelse der bidrager til kursistens handlefærdigheder – agency - til
at forstå og udfordre institutionelle og kulturelle rammer og realisere sine egne sociale og biografiske planer. Samspillet mellem arbejdsrum og undervisningsrum, som tilsammen udgør et læringsrum, kan bestå i et
medspil mellem arbejdsopgaver og undervisning, men også i et supplerende medspil eller direkte modspil med mulighed for at overskride begrænsede læringsmuligheder og en marginaliseret plads i arbejdsfællesskabet.
Til tilrettelæggelsen af undervisningen bliver der foreslået en kombination af tre pædagogisk-didaktiske tilgange: en kommunikativ, en sociokulturel/økologisk
samt en biografisk med henblik at skabe størst mulig affordance i samspillet mellem kursistens forudsætninger og arbejdsrummets læringsmuligheder.
Artiklen giver et eksempel på brug af refleksionsrammen i en analyse af en lektion og afsluttes med en gennemgang af de praktiske og organisatoriske barrierer der kan være for at realisere de kritiske intentioner der indgår i
refleksionsrummet.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Dansk på arbejde : En antologi med studier i beskæftigelsesrettet danskundervisning |
Editors | Marta Kirilova , Dorte Lønsmann |
Number of pages | 40 |
Volume | 83 |
Place of Publication | København |
Publisher | Københavns Universitet |
Publication date | 2021 |
Pages | 15-55 |
ISBN (Print) | 978-87-93510-11-1 |
Publication status | Published - 2021 |
Series | Koebenhavnerstudier i Tosprogethed |
---|---|
Volume | 83 |
ISSN | 0901-9731 |