Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearch

    Abstract

    Artiklen diskuterer den historiedidaktiske debat om begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. Det bliver ofte hævdet, at det er et vanskeligt begreb at omsætte til praktisk undervisning, men artiklen påviser og argumenterer for, at striden snarere handler om, hvorvidt skolefaget historie skal være en simulering af videnskabsfaget historie eller et fag på egne præmisser. Der er nemlig tilsyneladende konsensus om at børn og unge har historiebevisthed og at historiebevidsthed kan kvalificeres. Striden står om hvordan og med hvilke midler. Artiklen påviser, at vores viden om grundlaget for at have historiebevidsthed er mangelfuldt, hvorfor kritikken af børn og unges mangel på historisk viden og kronologisk overblik måske er skudt ved siden af. Det er netop i skoleårene, at menneskets autobiografiske erindring udvikles, men hvordan denne proces præcist foregår er ikke tilstrækkeligt udforsket, men at eliminere et begreb som historiebevidsthed i en skole- og uddannelsessammenhæng forekommer uhensigtsmæssigt.
    Original languageDanish
    Title of host publicationHistoriedidaktik i Norden 9
    EditorsPer Eliasson, KG Hammarlund, Erik Lund, Carsten Tage Nielsen
    Number of pages18
    Volume1
    Place of PublicationMalmö
    PublisherMalmö Högskola
    Publication date2012
    Pages35-53
    ISBN (Print)978-91-7104-423-5
    Publication statusPublished - 2012
    EventNordisk Historikermøte 2011 - Universitetet i Tromsø, Tromsø, Norway
    Duration: 11 Aug 201114 Aug 2011
    https://sites.google.com/site/nordiskhistorikermote2011/Velkommen

    Conference

    ConferenceNordisk Historikermøte 2011
    LocationUniversitetet i Tromsø
    CountryNorway
    CityTromsø
    Period11/08/201114/08/2011
    Other27. Nordiske Historikermøte
    Internet address

    Cite this

    Nielsen, C. T. (2012). Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. In P. Eliasson, KG. Hammarlund, E. Lund, & C. T. Nielsen (Eds.), Historiedidaktik i Norden 9 (Vol. 1, pp. 35-53). Malmö: Malmö Högskola.
    Nielsen, Carsten Tage. / Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. Historiedidaktik i Norden 9. editor / Per Eliasson ; KG Hammarlund ; Erik Lund ; Carsten Tage Nielsen. Vol. 1 Malmö : Malmö Högskola, 2012. pp. 35-53
    @inproceedings{dee43eb9051e46bc961d5fe156f1e8f9,
    title = "Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer",
    abstract = "Artiklen diskuterer den historiedidaktiske debat om begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. Det bliver ofte h{\ae}vdet, at det er et vanskeligt begreb at oms{\ae}tte til praktisk undervisning, men artiklen p{\aa}viser og argumenterer for, at striden snarere handler om, hvorvidt skolefaget historie skal v{\ae}re en simulering af videnskabsfaget historie eller et fag p{\aa} egne pr{\ae}misser. Der er nemlig tilsyneladende konsensus om at b{\o}rn og unge har historiebevisthed og at historiebevidsthed kan kvalificeres. Striden st{\aa}r om hvordan og med hvilke midler. Artiklen p{\aa}viser, at vores viden om grundlaget for at have historiebevidsthed er mangelfuldt, hvorfor kritikken af b{\o}rn og unges mangel p{\aa} historisk viden og kronologisk overblik m{\aa}ske er skudt ved siden af. Det er netop i skole{\aa}rene, at menneskets autobiografiske erindring udvikles, men hvordan denne proces pr{\ae}cist foreg{\aa}r er ikke tilstr{\ae}kkeligt udforsket, men at eliminere et begreb som historiebevidsthed i en skole- og uddannelsessammenh{\ae}ng forekommer uhensigtsm{\ae}ssigt.",
    keywords = "Historiedidaktik, Historiebevidsted, Historie i folkeskolen, Erindrings- og identitetspolitik, Autobiografisk hukommelse",
    author = "Nielsen, {Carsten Tage}",
    note = "Historiedidaktik i Norden 9 foreligger i to bind med undertitlerne: Del I: Historiemedvetande - historiebruk Del II: Historisk kunskap",
    year = "2012",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-91-7104-423-5",
    volume = "1",
    pages = "35--53",
    editor = "Per Eliasson and KG Hammarlund and Erik Lund and Nielsen, {Carsten Tage}",
    booktitle = "Historiedidaktik i Norden 9",
    publisher = "Malm{\"o} H{\"o}gskola",

    }

    Nielsen, CT 2012, Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. in P Eliasson, KG Hammarlund, E Lund & CT Nielsen (eds), Historiedidaktik i Norden 9. vol. 1, Malmö Högskola, Malmö, pp. 35-53, Tromsø, Norway, 11/08/2011.

    Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. / Nielsen, Carsten Tage.

    Historiedidaktik i Norden 9. ed. / Per Eliasson; KG Hammarlund; Erik Lund; Carsten Tage Nielsen. Vol. 1 Malmö : Malmö Högskola, 2012. p. 35-53.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearch

    TY - GEN

    T1 - Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer

    AU - Nielsen, Carsten Tage

    N1 - Historiedidaktik i Norden 9 foreligger i to bind med undertitlerne: Del I: Historiemedvetande - historiebruk Del II: Historisk kunskap

    PY - 2012

    Y1 - 2012

    N2 - Artiklen diskuterer den historiedidaktiske debat om begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. Det bliver ofte hævdet, at det er et vanskeligt begreb at omsætte til praktisk undervisning, men artiklen påviser og argumenterer for, at striden snarere handler om, hvorvidt skolefaget historie skal være en simulering af videnskabsfaget historie eller et fag på egne præmisser. Der er nemlig tilsyneladende konsensus om at børn og unge har historiebevisthed og at historiebevidsthed kan kvalificeres. Striden står om hvordan og med hvilke midler. Artiklen påviser, at vores viden om grundlaget for at have historiebevidsthed er mangelfuldt, hvorfor kritikken af børn og unges mangel på historisk viden og kronologisk overblik måske er skudt ved siden af. Det er netop i skoleårene, at menneskets autobiografiske erindring udvikles, men hvordan denne proces præcist foregår er ikke tilstrækkeligt udforsket, men at eliminere et begreb som historiebevidsthed i en skole- og uddannelsessammenhæng forekommer uhensigtsmæssigt.

    AB - Artiklen diskuterer den historiedidaktiske debat om begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. Det bliver ofte hævdet, at det er et vanskeligt begreb at omsætte til praktisk undervisning, men artiklen påviser og argumenterer for, at striden snarere handler om, hvorvidt skolefaget historie skal være en simulering af videnskabsfaget historie eller et fag på egne præmisser. Der er nemlig tilsyneladende konsensus om at børn og unge har historiebevisthed og at historiebevidsthed kan kvalificeres. Striden står om hvordan og med hvilke midler. Artiklen påviser, at vores viden om grundlaget for at have historiebevidsthed er mangelfuldt, hvorfor kritikken af børn og unges mangel på historisk viden og kronologisk overblik måske er skudt ved siden af. Det er netop i skoleårene, at menneskets autobiografiske erindring udvikles, men hvordan denne proces præcist foregår er ikke tilstrækkeligt udforsket, men at eliminere et begreb som historiebevidsthed i en skole- og uddannelsessammenhæng forekommer uhensigtsmæssigt.

    KW - Historiedidaktik

    KW - Historiebevidsted

    KW - Historie i folkeskolen

    KW - Erindrings- og identitetspolitik

    KW - Autobiografisk hukommelse

    M3 - Konferencebidrag i proceedings

    SN - 978-91-7104-423-5

    VL - 1

    SP - 35

    EP - 53

    BT - Historiedidaktik i Norden 9

    A2 - Eliasson, Per

    A2 - Hammarlund, KG

    A2 - Lund, Erik

    A2 - Nielsen, Carsten Tage

    PB - Malmö Högskola

    CY - Malmö

    ER -

    Nielsen CT. Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. In Eliasson P, Hammarlund KG, Lund E, Nielsen CT, editors, Historiedidaktik i Norden 9. Vol. 1. Malmö: Malmö Högskola. 2012. p. 35-53