Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsResearch

    Abstract

    Artiklen diskuterer den historiedidaktiske debat om begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. Det bliver ofte hævdet, at det er et vanskeligt begreb at omsætte til praktisk undervisning, men artiklen påviser og argumenterer for, at striden snarere handler om, hvorvidt skolefaget historie skal være en simulering af videnskabsfaget historie eller et fag på egne præmisser. Der er nemlig tilsyneladende konsensus om at børn og unge har historiebevisthed og at historiebevidsthed kan kvalificeres. Striden står om hvordan og med hvilke midler. Artiklen påviser, at vores viden om grundlaget for at have historiebevidsthed er mangelfuldt, hvorfor kritikken af børn og unges mangel på historisk viden og kronologisk overblik måske er skudt ved siden af. Det er netop i skoleårene, at menneskets autobiografiske erindring udvikles, men hvordan denne proces præcist foregår er ikke tilstrækkeligt udforsket, men at eliminere et begreb som historiebevidsthed i en skole- og uddannelsessammenhæng forekommer uhensigtsmæssigt.
    Original languageDanish
    Title of host publicationHistoriedidaktik i Norden 9
    EditorsPer Eliasson, KG Hammarlund, Erik Lund, Carsten Tage Nielsen
    Number of pages18
    Volume1
    Place of PublicationMalmö
    PublisherMalmö Högskola
    Publication date2012
    Pages35-53
    ISBN (Print)978-91-7104-423-5
    Publication statusPublished - 2012
    EventNordisk Historikermøte 2011 - Universitetet i Tromsø, Tromsø, Norway
    Duration: 11 Aug 201114 Aug 2011
    https://sites.google.com/site/nordiskhistorikermote2011/Velkommen

    Conference

    ConferenceNordisk Historikermøte 2011
    LocationUniversitetet i Tromsø
    CountryNorway
    CityTromsø
    Period11/08/201114/08/2011
    Other27. Nordiske Historikermøte
    Internet address

    Cite this

    Nielsen, C. T. (2012). Begrebet historiebevidsthed og dets didaktiske udfordringer. In P. Eliasson, KG. Hammarlund, E. Lund, & C. T. Nielsen (Eds.), Historiedidaktik i Norden 9 (Vol. 1, pp. 35-53). Malmö Högskola. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hh:diva-17497