Børns medierede museumsbesøg

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Opgavehæfter, mobiltelefonkameraer og udklædningsdragter er tre typer af bærbare besøgsteknologier som har afgørende betydning for hvordan museumsbesøget tager form. De tre teknologier sætter dagsordenen når børn og unge besøger det naturhistoriske museum Naturama. De forvandler museumsbesøgende fra børn til gøende ræve, æstetisk søgende fotografer og flittige, opgaveløsende eventyrere. Det viser en undersøgelse der sætter fokus på bærbare teknologiers rolle i museumsbesøg. Afsættet for studiet er et forskningsmæssigt behov for dybdegående, kvalitative analyser af museumsbesøg, samt den kendsgerning, at informations- og kommunikationsteknologi gennemsyrer hverdagslivet og dermed skaber multimedierede og mediekonvergente lærings- og oplevelsesrum.
Original languageDanish
JournalUnge Paedagoger
Volume2011
Issue number1
Pages (from-to)78-84
Number of pages7
ISSN0106-5386
Publication statusPublished - 2011

Cite this

Svabo, Connie. / Børns medierede museumsbesøg. In: Unge Paedagoger. 2011 ; Vol. 2011, No. 1. pp. 78-84.
@article{7eb56d969f3b467cbebad0bd1de4fffc,
title = "B{\o}rns medierede museumsbes{\o}g",
abstract = "Opgaveh{\ae}fter, mobiltelefonkameraer og udkl{\ae}dningsdragter er tre typer af b{\ae}rbare bes{\o}gsteknologier som har afg{\o}rende betydning for hvordan museumsbes{\o}get tager form. De tre teknologier s{\ae}tter dagsordenen n{\aa}r b{\o}rn og unge bes{\o}ger det naturhistoriske museum Naturama. De forvandler museumsbes{\o}gende fra b{\o}rn til g{\o}ende r{\ae}ve, {\ae}stetisk s{\o}gende fotografer og flittige, opgavel{\o}sende eventyrere. Det viser en unders{\o}gelse der s{\ae}tter fokus p{\aa} b{\ae}rbare teknologiers rolle i museumsbes{\o}g. Afs{\ae}ttet for studiet er et forskningsm{\ae}ssigt behov for dybdeg{\aa}ende, kvalitative analyser af museumsbes{\o}g, samt den kendsgerning, at informations- og kommunikationsteknologi gennemsyrer hverdagslivet og dermed skaber multimedierede og mediekonvergente l{\ae}rings- og oplevelsesrum.",
keywords = "museumsdidaktik, medier, kommunikation og informationsteknologi, museumsoplevelse, b{\o}rn og unge, museumsformidling",
author = "Connie Svabo",
year = "2011",
language = "Dansk",
volume = "2011",
pages = "78--84",
journal = "Unge Paedagoger",
issn = "0106-5386",
publisher = "Foreningen Unge Paedagoger",
number = "1",

}

Svabo, C 2011, 'Børns medierede museumsbesøg', Unge Paedagoger, vol. 2011, no. 1, pp. 78-84.

Børns medierede museumsbesøg. / Svabo, Connie.

In: Unge Paedagoger, Vol. 2011, No. 1, 2011, p. 78-84.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Børns medierede museumsbesøg

AU - Svabo, Connie

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Opgavehæfter, mobiltelefonkameraer og udklædningsdragter er tre typer af bærbare besøgsteknologier som har afgørende betydning for hvordan museumsbesøget tager form. De tre teknologier sætter dagsordenen når børn og unge besøger det naturhistoriske museum Naturama. De forvandler museumsbesøgende fra børn til gøende ræve, æstetisk søgende fotografer og flittige, opgaveløsende eventyrere. Det viser en undersøgelse der sætter fokus på bærbare teknologiers rolle i museumsbesøg. Afsættet for studiet er et forskningsmæssigt behov for dybdegående, kvalitative analyser af museumsbesøg, samt den kendsgerning, at informations- og kommunikationsteknologi gennemsyrer hverdagslivet og dermed skaber multimedierede og mediekonvergente lærings- og oplevelsesrum.

AB - Opgavehæfter, mobiltelefonkameraer og udklædningsdragter er tre typer af bærbare besøgsteknologier som har afgørende betydning for hvordan museumsbesøget tager form. De tre teknologier sætter dagsordenen når børn og unge besøger det naturhistoriske museum Naturama. De forvandler museumsbesøgende fra børn til gøende ræve, æstetisk søgende fotografer og flittige, opgaveløsende eventyrere. Det viser en undersøgelse der sætter fokus på bærbare teknologiers rolle i museumsbesøg. Afsættet for studiet er et forskningsmæssigt behov for dybdegående, kvalitative analyser af museumsbesøg, samt den kendsgerning, at informations- og kommunikationsteknologi gennemsyrer hverdagslivet og dermed skaber multimedierede og mediekonvergente lærings- og oplevelsesrum.

KW - museumsdidaktik

KW - medier, kommunikation og informationsteknologi

KW - museumsoplevelse

KW - børn og unge

KW - museumsformidling

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2011

SP - 78

EP - 84

JO - Unge Paedagoger

JF - Unge Paedagoger

SN - 0106-5386

IS - 1

ER -