Abstract
Muligheden for at få indsigt i og for at inddrage og give indflydelse til børns egne perspektiver udfoldes i det konkrete møde og er betinget af et komplekst samspil af flere forskellige forhold og vilkår. Der er tale om forhold og vilkår på individniveau, på interaktionsniveau, på institutionelt niveau og på et helt overordnet samfundsmæssigt niveau i form af sprog, kultur, diskurser og statslige rammer.
Bogen belyser dette komplekse samspil af faktorer og vilkår fra forskellige vinkler. I den første af bogen fire dele lægges vægten på formningen af de voksnes børnesyn og betydningen af dette for vores tilgang til inddragelse af børn og unge. I anden del rettes blikket mod sprogets og diskursers strukturering af vores tænke- og handlemåder, samt mod implikationer af dette, hvad angår muligheder for forståelse og forandring gennem samtaler. Bogens tredje del er mere praktisk. Her rettes blikket mod selve mødet mellem barn og voksen, og mod hvordan man bedst muligt kan tilrettelægge og agere i dette møde med henblik på at få indblik i og støtte op omkring barnets perspektiv. I bogens sidste del ses der på, hvordan de forskellige historisk forankrede institutionelle kontekster for det sociale og pædagogiske arbejde med børn og unge rammersætter inddragelsen af børns perspektiver i arbejdet
Bogen belyser dette komplekse samspil af faktorer og vilkår fra forskellige vinkler. I den første af bogen fire dele lægges vægten på formningen af de voksnes børnesyn og betydningen af dette for vores tilgang til inddragelse af børn og unge. I anden del rettes blikket mod sprogets og diskursers strukturering af vores tænke- og handlemåder, samt mod implikationer af dette, hvad angår muligheder for forståelse og forandring gennem samtaler. Bogens tredje del er mere praktisk. Her rettes blikket mod selve mødet mellem barn og voksen, og mod hvordan man bedst muligt kan tilrettelægge og agere i dette møde med henblik på at få indblik i og støtte op omkring barnets perspektiv. I bogens sidste del ses der på, hvordan de forskellige historisk forankrede institutionelle kontekster for det sociale og pædagogiske arbejde med børn og unge rammersætter inddragelsen af børns perspektiver i arbejdet
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | København |
---|---|
Publisher | Akademisk Forlag |
Number of pages | 225 |
ISBN (Print) | 978-87-500-4146-7 |
Publication status | Published - 12 Oct 2011 |