Børnefællesskaber - om de andre børns betydning

At arbejde med rummelighed og forældresamarbejde

Charlotte Højholt, Maja Røn Larsen, Anja Hvidtfeldt Stanek

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Abstract

Denne bog sætter fokus på fællesskaber mellem børn, samarbejdet mellem børnenes voksne og inddragelse af børn i vanskeligheder.

Børn lever deres liv sammen. Vi har arrangeret børnelivet sådan, at børn befinder sig en stor del af dette liv i forskellige institutioner sammen med andre børn. På den måde udgør børn fundamentale betingelser for hinandens liv, trivsel, læring og udvikling.

Børnene handler med de betingelser, de nu har, men de 'udfylder' dem ikke bare: de skaber noget med dem - og de gør det sammen. Men hvad skaber børn da sammen? Hvordan skaber de fællesskaber og muligheder for hinanden? Og hvordan kan voksne styrke sådanne processer?

Bogen rummer eksempler og ideer til at lave iagttagelser af børns samspil, organisere muligheder for at styrke samspil og herigennem at hjælpe børn i vanskeligheder. Og – som en væsentlig forudsætning for at arbejde med, hvad der sker mellem børn: At udvikle et forældresamarbejde om børnene.

Bogen henvender sig til pædagoger og andre professionelle på børneområdet samt til studerende.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherFrydenlund Academic
Edition3
Number of pages130
ISBN (Print) 9788771184556
Publication statusPublished - 2019

Cite this

@book{57cef49f8d604e199f7521e19d0f4be1,
title = "B{\o}rnef{\ae}llesskaber - om de andre b{\o}rns betydning: At arbejde med rummelighed og for{\ae}ldresamarbejde",
abstract = "Denne bog s{\ae}tter fokus p{\aa} f{\ae}llesskaber mellem b{\o}rn, samarbejdet mellem b{\o}rnenes voksne og inddragelse af b{\o}rn i vanskeligheder.B{\o}rn lever deres liv sammen. Vi har arrangeret b{\o}rnelivet s{\aa}dan, at b{\o}rn befinder sig en stor del af dette liv i forskellige institutioner sammen med andre b{\o}rn. P{\aa} den m{\aa}de udg{\o}r b{\o}rn fundamentale betingelser for hinandens liv, trivsel, l{\ae}ring og udvikling.B{\o}rnene handler med de betingelser, de nu har, men de 'udfylder' dem ikke bare: de skaber noget med dem - og de g{\o}r det sammen. Men hvad skaber b{\o}rn da sammen? Hvordan skaber de f{\ae}llesskaber og muligheder for hinanden? Og hvordan kan voksne styrke s{\aa}danne processer?Bogen rummer eksempler og ideer til at lave iagttagelser af b{\o}rns samspil, organisere muligheder for at styrke samspil og herigennem at hj{\ae}lpe b{\o}rn i vanskeligheder. Og – som en v{\ae}sentlig foruds{\ae}tning for at arbejde med, hvad der sker mellem b{\o}rn: At udvikle et for{\ae}ldresamarbejde om b{\o}rnene.Bogen henvender sig til p{\ae}dagoger og andre professionelle p{\aa} b{\o}rneomr{\aa}det samt til studerende.",
author = "Charlotte H{\o}jholt and {R{\o}n Larsen}, Maja and Stanek, {Anja Hvidtfeldt}",
year = "2019",
language = "Dansk",
isbn = "9788771184556",
publisher = "Frydenlund Academic",
edition = "3",

}

Børnefællesskaber - om de andre børns betydning : At arbejde med rummelighed og forældresamarbejde. / Højholt, Charlotte; Røn Larsen, Maja; Stanek, Anja Hvidtfeldt .

3 ed. København : Frydenlund Academic, 2019. 130 p.

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

TY - BOOK

T1 - Børnefællesskaber - om de andre børns betydning

T2 - At arbejde med rummelighed og forældresamarbejde

AU - Højholt, Charlotte

AU - Røn Larsen, Maja

AU - Stanek, Anja Hvidtfeldt

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Denne bog sætter fokus på fællesskaber mellem børn, samarbejdet mellem børnenes voksne og inddragelse af børn i vanskeligheder.Børn lever deres liv sammen. Vi har arrangeret børnelivet sådan, at børn befinder sig en stor del af dette liv i forskellige institutioner sammen med andre børn. På den måde udgør børn fundamentale betingelser for hinandens liv, trivsel, læring og udvikling.Børnene handler med de betingelser, de nu har, men de 'udfylder' dem ikke bare: de skaber noget med dem - og de gør det sammen. Men hvad skaber børn da sammen? Hvordan skaber de fællesskaber og muligheder for hinanden? Og hvordan kan voksne styrke sådanne processer?Bogen rummer eksempler og ideer til at lave iagttagelser af børns samspil, organisere muligheder for at styrke samspil og herigennem at hjælpe børn i vanskeligheder. Og – som en væsentlig forudsætning for at arbejde med, hvad der sker mellem børn: At udvikle et forældresamarbejde om børnene.Bogen henvender sig til pædagoger og andre professionelle på børneområdet samt til studerende.

AB - Denne bog sætter fokus på fællesskaber mellem børn, samarbejdet mellem børnenes voksne og inddragelse af børn i vanskeligheder.Børn lever deres liv sammen. Vi har arrangeret børnelivet sådan, at børn befinder sig en stor del af dette liv i forskellige institutioner sammen med andre børn. På den måde udgør børn fundamentale betingelser for hinandens liv, trivsel, læring og udvikling.Børnene handler med de betingelser, de nu har, men de 'udfylder' dem ikke bare: de skaber noget med dem - og de gør det sammen. Men hvad skaber børn da sammen? Hvordan skaber de fællesskaber og muligheder for hinanden? Og hvordan kan voksne styrke sådanne processer?Bogen rummer eksempler og ideer til at lave iagttagelser af børns samspil, organisere muligheder for at styrke samspil og herigennem at hjælpe børn i vanskeligheder. Og – som en væsentlig forudsætning for at arbejde med, hvad der sker mellem børn: At udvikle et forældresamarbejde om børnene.Bogen henvender sig til pædagoger og andre professionelle på børneområdet samt til studerende.

M3 - Bog

SN - 9788771184556

BT - Børnefællesskaber - om de andre børns betydning

PB - Frydenlund Academic

CY - København

ER -