Abstract
Flygtninge/indvandrere der er i praktik i eller ansat på en arbejdsplads, indgår ofte i meget få arbejdsrettede kommunikationssituationer. For en kommunikativ tilgang til andetsprogsundervisning, hvor mål-tasks (target tasks) omsættes til pædagogiske tasks (pedagogical tasks), betyder det at der kan være meget få mål-tasks at tage udgangspunkt i. Hvis man imidlertid foretager en udvidet kommunikativ tilgang, hvor faktiske mål-tasks udvides med potentielle mål-tasks, bliver der mulighed for et større kommunikativt repertoire. Dette indebærer at sprogundervisningen ikke alene har arbejdsrettet sprog som sit mål, men også må bevæge sig i retning af arbejdskvalificerende sprogundervisning. Dermed udvides det sprogpædagogiske perspektiv fra at omfatte ikke alene en kommunikativ, men også en sociokulturel og en biografisk tilgang i bestræbelserne på at skabe et samspil mellem arbejdsrum og undervisningsrum.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Fokus |
Volume | 2017 |
Issue number | 68 |
Pages (from-to) | 5-8 |
Number of pages | 4 |
ISSN | 1601-8257 |
Publication status | Published - Jun 2017 |