Abstract
Andetsprogsundervisning for voksne indvandrere og flygtninge har til formål at bidrage til at kursisterne lærer et sprog som er officielt sprog i det land hvor undervisningen foregår. Det indebærer at de får sproglige, kulturelle og vidensmæssige samt personlige redskaber og indsigter som de kan bruge til at skabe sociale tilhørsforhold, udvikle en ny identitet og leve et liv som borger i det nye land. For at leve op til dette formål må der skabes et samspil mellem undervisningsrummet og kursisternes hverdagsliv – deres privatliv, samfundsliv og arbejdsliv.
Men dette samspil drejer sig ikke bare om at skabe et medspil mellem kursisternes umiddelbare sproglige behov og undervisningen. Andetsprogsundervisning er også ’politisk’, og derfor må man som underviser have en kritisk tilgang til tilrettelæggelsen af undervisningen.
Men dette samspil drejer sig ikke bare om at skabe et medspil mellem kursisternes umiddelbare sproglige behov og undervisningen. Andetsprogsundervisning er også ’politisk’, og derfor må man som underviser have en kritisk tilgang til tilrettelæggelsen af undervisningen.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Fokus |
Volume | 77 |
Pages (from-to) | 7-10 |
Number of pages | 4 |
ISSN | 1601-8257 |
Publication status | Published - Dec 2021 |