Projects per year
Abstract
Den artikel præsenterer til de russiske læsere en innovativ pædagogik på RUC som er en progressiv retning at forberede de professionelle.
RUCs pædagogiske model er et udtryk for ideen om at den studerende bliver fagligt stærkere, hvis problemsøgningen og -formuleringen motiveres af den studerendes egne interesser for et bestemt problemfelt. Artiklen beskriver RUCs væsentlige værdier: problemorienterede, eksemplariske og deltagerstyrede projektarbejde, tværfaglighed, samfundets efterspørgsel, kombinerende uddannelse, videnskabelig nytænkning og innovation.
En særlig fokus på projektvejlederens rolle og opgaver. At bruge projektvejledning medfører en ændring af underviserens funktion. Derfor tilbyder RUC de nyansatte undervisere, der tidligere har arbejde på andre universiteter at deltage i et forberedende kursusforløb på center for ’universitets pædagogik’, UniPæd. Underviserens opkvalificering inddragelses af forskellige emner: den teoretiske begrundelse for problemorienteret projektarbejde, læringsteori, formål og egenskaber ved brug af problemorienteret projektarbejde som læringsmetode, projektvejlederens funktioner, projektvejlederens position i rollen som eksaminator.
Bolognaprocessen stiller nye krav til uddannelseskvaliteten og bevirker at de studerende skal inddrages i forskellige, ikke statiske videnskabelige arbejdsprocesser. Det højner kvaliteten af de studerendes uddannelse og forbereder dem på et professionelt virke ved at udvikle deres initiativ, selvstændighed i beslutningssituationer, omstillingsparathed, til at træffe beslutninger, og parathed, evne til at bruge en given viden til at løse et praktiske opgaver. Roskilde Universitet har opnået betydelige positive resultater ved at bruge projektmetoden i undervisningen og vil med glæde dele disse erfaringer med russiske kollegaer.
RUCs pædagogiske model er et udtryk for ideen om at den studerende bliver fagligt stærkere, hvis problemsøgningen og -formuleringen motiveres af den studerendes egne interesser for et bestemt problemfelt. Artiklen beskriver RUCs væsentlige værdier: problemorienterede, eksemplariske og deltagerstyrede projektarbejde, tværfaglighed, samfundets efterspørgsel, kombinerende uddannelse, videnskabelig nytænkning og innovation.
En særlig fokus på projektvejlederens rolle og opgaver. At bruge projektvejledning medfører en ændring af underviserens funktion. Derfor tilbyder RUC de nyansatte undervisere, der tidligere har arbejde på andre universiteter at deltage i et forberedende kursusforløb på center for ’universitets pædagogik’, UniPæd. Underviserens opkvalificering inddragelses af forskellige emner: den teoretiske begrundelse for problemorienteret projektarbejde, læringsteori, formål og egenskaber ved brug af problemorienteret projektarbejde som læringsmetode, projektvejlederens funktioner, projektvejlederens position i rollen som eksaminator.
Bolognaprocessen stiller nye krav til uddannelseskvaliteten og bevirker at de studerende skal inddrages i forskellige, ikke statiske videnskabelige arbejdsprocesser. Det højner kvaliteten af de studerendes uddannelse og forbereder dem på et professionelt virke ved at udvikle deres initiativ, selvstændighed i beslutningssituationer, omstillingsparathed, til at træffe beslutninger, og parathed, evne til at bruge en given viden til at løse et praktiske opgaver. Roskilde Universitet har opnået betydelige positive resultater ved at bruge projektmetoden i undervisningen og vil med glæde dele disse erfaringer med russiske kollegaer.
Translated title of the contribution | Hvordan man bliver professionel |
---|---|
Original language | Russian |
Newspaper | Учительская газета |
Issue number | 44 |
Pages (from-to) | 19 |
Number of pages | 1 |
ISSN | 0233-4488 |
Publication status | Published - 30 Oct 2012 |
Projects
- 1 Finished
-
Internationalt udviklingsprojekt ”Introkursus for efteruddannelse i undervisningsområdet”
Popova, M., Andersen, A. S., Sønderstrup-Andersen, H. H. K., Dupont, S., Funch, B. S. & Winther, S.
01/03/2011 → 01/06/2014
Project: Research